xarvio FIELD MANAGER - Jednoduše chytřejší rostlinná produkce
Dnes je 26.1. – svátek slaví Zora

Traktor „Mořský koník“ přeplaval kanál La Manche, pak se vrátil obdělávat pole

Zveřejněno: 26. 4. 2021

V 60. letech minulého století společnost County Commercial Cars vyráběla traktory County. V roce 1963 byl představen obojživelný traktor s pohonem všech kol. Jmenoval se Sea Horse a vycházel ze sériového provedení traktoru County 654 využívající techniku traktorů Fordson Super Major s výkonem 52 koní.

Traktor obutý do velkých pneumatik plaval velmi pomalu, 33 kilometrů urazil za 7 hodin a 50 minut. Zdroj foto - tisková zpráva Ford

Sea Horse byl obut do mimořádně velkých pneumatik společnosti Goodyear, aby bylo možné zvýšit objem vzduchu a udržet traktor nad vodou. Traktor nad hladinou držely i velké vztlakové nádrže připevněné vpředu a vzadu. Utěsněn byl jak motor, tak převodovka. Dodnes není pořádně jasné, jaký sektor trhu chtěla společnost County Commercial Cars tímto projektem oslovit.

Společnost ale zajímavý projekt mediálně velmi podpořila. Demonstrace traktoru se třeba odehrávala na jezeře v Rusku. V Americe se pak traktor plavil mezi elegantními výletními čluny ve Fort Lauderdale na Floridě. Nejodvážnějším počinem ale bylo přeplavání Lamanšského průlivu z Francie na pobřeží Kentu (Anglie). Byla to trasa, o které se tehdy nejvíce psalo a mluvilo, byla velmi oblíbená mezi plavci. Tento počin byl dokonce zapsán v Guinnessově knize rekordů.

Traktor obutý do velkých pneumatik plaval velmi pomalu, 33 kilometrů urazil za 7 hodin a 50 minut. Řidič (a kapitán zároveň) traktoru to neměl lehké, traktor totiž neměl kabinu. Velké pneumatiky vířily vodu, a tak byl řidič hned po výjezdu mokrý. Vodu vířily také plující lodě se zvědavci.

Že se jednalo o skutečně funkční traktor, dokládá fakt, že traktor po přeplutí kanálu putoval rovnou na farmu, kde se zapojil do klasických polních prací. Co se s ním stalo pak, není známo. Pár nadšenců ale vyrobilo repliku, která je prezentována na různých výstavách dodnes.

Průběh plavby přes kanál La Manche. Zdroj foto - tisková zpráva Ford
Průběh plavby přes kanál La Manche. Zdroj foto - tisková zpráva Ford

Obojživelný traktor se díky tomu proslavil po celém světě. Zákazníky to ale nepřilákalo. Kdo by si chtěl koupit obojživelný traktor? Pár kusů bylo údajně exportováno ostrovním farmářům. Další kus sloužil pro průzkum pobřežních oblastí.

Plovoucí traktor představil i český výrobce pneumatik Mitas (tehdy už člen švédské skupiny Trelleborg) v roce 2016 v Nizozemsku. Jeho obří pláště nadnášely čtyřtunový traktor Claas Axos 320 na hladině jezera.

Replika obojživelného traktoru County Sea Horse. Zdroj foto - tisková zpráva Ford
Replika obojživelného traktoru County Sea Horse. Zdroj foto - tisková zpráva Ford

Společnost County Commercial Cars byla jednou z pěti společností ve velké Británii, která se v 50. letech 20. století specializovala na vývoj a výrobu traktorů s pohonem všech kol. County Commercial Cars patřil mezi ty nejúspěšnější. Společnost vznikla v roce 1929, založili ji bratři Ernest a Percy Tapp.

Začali s přestavbou dvounápravových nákladních vozidel Ford na třínápravové verze. V roce 1948 začali s přestavbou traktorů Ford/Fordson na pásové verze. V období od roku 1948 do začátku 80. let vyrobili přes 30 000 strojů. Téměř všechny traktory County byly založeny na traktorech Ford/Fordson a byly populární ve Velké Británii i v zahraničí (dodnes je po náhradních dílech velká poptávka).

Lamanšský průliv

Lamanšský průliv je průliv mezi Francií a Velkou Británií, který spojuje Keltské moře a Severní moře. Průliv je 32 až 180 kilometrů široký, 520 kilometrů dlouhý a má maximální hloubku 172 metrů. Nejužší místo se nachází v Doverské úžině mezi městy Dover a Calais. Za jasného počasí tak je z mysu Gris-Nez na francouzské straně vidět křídové Bílé útesy doverské na pobřeží Anglie. Lamanšský průliv je nejrušnější lodní dopravní cestou na světě. Vzdušnou cestou byl Lamanšský průliv poprvé překonán 7. ledna 1785. Prvním plavcem přes kanál La Manche (vzdálenost 36 km) byl Angličan Matthew Webb v roce 1875. Překonání průlivu z Doveru do Calais mu trvalo 21 hodin a 45 minut.