Roadshow Bobcat 2022
Dnes je 20.5. – svátek slaví Zbyšek

AGCO roky testuje šestikolovou mlátičku. Má být lepší než pásová verze

Zveřejněno: 7. 10. 2017

V Dánském vývojovém oddělení AGCO již několik let probíhají experimenty se sklízecí mlátičkou, respektive jejím podvozkem, který neznáme z žádných jiných dosavadních mlátiček. Vývojové oddělení se nachází v budovách, kde se dříve sklízecí mlátičky koncernu AGCO vyráběly. Nyní se mlátičky vyrábí v Itálii. Vývojové oddělení navštívil redaktor dánského serveru Maskinbladet a podělil se o zajímavé informace.

Šestikolová sklízecí mlátička

V roce 2011 byl zahájen projekt s třínápravovou sklízecí mlátičkou, kde se doposud zkoumá vliv třech náprav na půdu. Cílem je vyvinout podvozek, který nepoužívá žádná jiná mlátička na světě.

Při vývoji třínápravového podvozku (dvě nápravy umístěny vpředu) musela být brána v potaz řada parametrů - trakce, šířka a vliv na půdu. Testovací tým nejprve provedl laboratorní testy před výrobou skutečného prototypu. Testy byly provedeny ve spolupráci s Drážďanskou univerzitou, která se řadu let specializuje na zemědělské stroje a pneumatiky. Provedla se řada zkoušek s různými typy pneumatik a rozměrů, použily se různé tlaky a zkoušely se také různé typy pásů jak vlastní výroby, tak konkurenční. Po statických zkouškách byla vyrobena konstrukce přední tandemové, která pak mohla konečně vyjet na pole.

Při zkouškách se testoval tah, valivý odpor a trakce. Byly vyrobeny prototypy tří sklízecích mlátiček se třemi různými typy podvozků. Třínápravová mlátička s tandemovou přední nápravou však v testech dopadla nejlépe.

Díky praktickým testům v terénu byly získány zajímavější výsledky.

Testovací stroj byl vybaven pneumatikami o rozměru pouze 710/50 R26.5 Tandemová náprava rozkládá tlak ve dvou bodech. Tandemová náprava má však uplatnění spíše na suchých polích, než na vlhkých, tam je stále lepší polopásová sklízecí mlátička.

Bylo zjištěno, že při terénních zkouškách měla tandemová náprava o 50 % menší odpor při otáčení v porovnání s klasickou kolovou verzí mlátičky a o 100 % méně valivého odporu ve srovnání s polopásovým podvozkem. V mokrých podmínkách bylo dokázáno, že mlátička s tandemovou nápravou dosáhla daleko větší trakce ve srovnání s polopásovým podvozkem a mlátičkou s jednou přední nápravou.

Zvýšení trakce a snížení spotřeby paliva lze podle prokázaných pokusů dosáhnout nejen polopásovým podvozkem, ale také tandemovou nápravou. Ta navíc nevyžaduje vyšší výkon sklízecí mlátičky a má nižší celkové náklady na provoz ve srovnání s polopásovým podvozkem. Polopásový podvozek však bude vždy pracovat nejlépe v těžkých podmínkách, kde je potřeba chránit hlubší vrstvy půdy.

Protože projekt vypadá slibně, tandemová přední náprava u sklízecí mlátičky by se měla objevit na trhu za několik let, přibližný rok však zástupci koncernu AGCO neuvedli.

Tridem-projektet hos Agco from FBG Medier A/S on Vimeo.

Autor: Milan Jedlička
Foto: Vimeo