Dnes je 18.8. – svátek slaví Helena

DTU, známý pod značkou Deutz-Fahr, stále žije. Konstruktéři se inspirovali ruskými traktory

Zveřejněno: 20. 5. 2018

Nejznámějším prototypem výrobce Deutz-Fahr se nepochybně stal čtyřnápravový kloubový traktor Agro XXL o výkonu 600 koňských sil, jež debutoval v roce 2009 na Agritechnice. Jeho historie je zajímavější, než se zdá. Kdo si myslel, že vystavením vše skončilo, z části se mýlil.

DTU T860 s postřikovou nástavbou a taženým postřikovačem

Úvodem je potřeba zmínit, že koncept Deutz-Fahr Agro XXL nepocházel jen z vlastní dílny společnosti Deutz-Fahr. Traktor byl vyroben ve spolupráci s německou společností DTU, která dodnes funguje pod jménem Deutsche Traktoren Union GmbH.

S nádechem Ruska

Německá společnost Tractors Union GmbH (DTU) byla založena v roce 2004 jako dceřiná společnost firmy Land- & Kraftfahrzeugtechnik GmbH. Od prvopočátku bylo cílem společnosti vyvíjet, konstruovat a prodávat traktory s novým konceptem pohonu. Zajistit měla i jejich následnou distribuci. Díky dlouholetým zkušenostem s ruskými traktory Kirovets a řadou provedených výzkumů, společnost vyvinula a vyrobila traktor s označením T860. Vyrobeny byly dva prototypy, které se tetovaly jak v zemědělském, tak stavební sektoru. Při testování se naplno ukázala efektivita nového pohonného konceptu. „Výsledky testů potvrdily předpokládané vlastnosti, jako je nízký tlak půdu, vysoká trakce a hospodárnost,“ uvádí na svých webových stránkách výrobce.

Od roku 2015 společnost DTU obnovila prodej traktorů Kirovets a od roku 2016 začala prodávat stroje Rostselmash. Současným cílem DTU je rozvíjet obchod s levnými dovezenými zemědělskými stroji z Ruska. Z firemních webových stránek je zřejmé, že traktor T860 společnost DTU stále nabízí. Dokonce má DTU svého obchodního partnera v Číně a Tichomoří, kde je T860 stále nabízen. Pojďme si traktor ve stručnosti představit.

„Model T860 je vaší branou k budoucnosti zemědělství,“ uvádí výrobce

Svojí konstrukcí je T860 vhodný pro použití v zemědělství, stavebnictví a vojenství. Konstrukční řešení, jako je design, podvozek a pohon, je patentováno. Traktor má hydraulické kloubové řízení se čtveřicí náprav s osmi koly. Vnější poloměr otáčení činí 8,75 m a vnitřní 5,50 m.

Novější verze T860 je osazena šestiválcovým motorem o výkonu 440 kW/600 koní (prototyp měl osmiválcový motor Deutz). Převodovka powershift ECCOM 5.0 nabízí stupně 18/6, traktor dokáže vyvinout rychlost až 40 km/h vpřed a 10 km/h vzad. Hydraulické čerpadlo má kapacitu 170 litrů/min (volitelně 230 l/min). V klimatizované kabině nalezneme loketní opěrku s 10 palcovým monitorem, využít lze GPS navigaci. Nádrž má kapacitu 900 litrů a na přání 1200 litrů. Jelikož má stroj za kabinou dostatek místa, je toto místo možné vyplnit nejrůznějšími nástavbami. Výškou a šířkou traktor splňuje evropskou legislativu, takže může jezdit po silnici. T860 má maximální provozní hmotnost 32 000 kg. Maximální zatížení náprav vpředu a vzadu je 22 000 kg.

Chaos v označování

První prototyp T860 spatřil světlo světa v roce 2007 na veletrhu Agritechnica. O dva roky později byl opět představen na veletrhu Agritechnica, ale pod značkou Deutz-Fahr a s názvem Agro XXL. Celková hmotnost Agro XXL činila 32 tun. Při pohotovostní hmotnosti 19,5 t zůstává, užitečné zatížení 12,5 t. Traktor byl obut do pneumatik 600/70R30, možný byl i rozměr 750/75R26. Stejně jako první model představený v roce 2007, využíval Agro XXL osmiválcový motor Deutz. Deutz-Fahr tímto konceptem chtěl ukázat svůj pohled na budoucí zemědělství, které mělo být o výkonných traktorech působící na půdu nízkým tlakem a nářadím o pracovní šířce až 18 m. Když se podíváme na nynější zemědělství, tak se proroctví Deutz-Fahru víceméně splnilo, avšak Deutz-Fahr doposud nepředstavil vlastní traktor o výkonu 600 koní v sériovém provedení.

Zajímavostí na závěr je, že Deutz-Fahr svůj koncept označoval pokaždé jinak. Model vystavený na veletrhu nesl označení Agron XXL 1630, ale v tištěných prospektech nesl název Agro XXL 1630 nebo dokonce Agro XXL 1660. Proto se uchytil jednodušší název, a sice Agro XXL nebo AgroXXL.

Autor: Milan Jedlička
Foto: DTU

Tématické tagy

Nové

Na Agronomic Design 2018 zazněly reálné zkušenosti se sklízecími mlátičkami Axial-Flow

Zveřejněno 16.8. V rámci akce Agronomic Design 2018, pod režií společnosti AGRI CS a.s., došlo na dvou stanovištích k prezentaci předností a technických řešení sklízecích mlátiček Case IH Axial-Flow a obilných lišt. jít na článek

Kvalita sklizně a míra ztrát u axiální sklízecí mlátičky Case IH

Zveřejněno 15.8. Letošní ročník Agronomic Design 2018, jehož pořadatelem byla společnost AGRI CS a.s., se uskutečnil u obce Lány ve Středočeském kraji. Na programu bylo řešení ztrát a čistoty zrna u sklízecích mlátiček, představení pásových lišt MacDon a technologie… jít na článek

Metsjö uvádí na trh zcela uzavřený přepravník. Co bude vozit?

Zveřejněno 14.8. Metsjö uvádí na trh devět metrů dlouhý přepravník TP3 BOX, který je zcela uzavřený. Hydraulicky se otevírá pouze postranní bočnice. jít na článek