Dnes je 21.7. – svátek slaví Vítězslav

Novinář přesedlal z Lamborghini do traktoru. Co se dělo pak, jinak nemohlo dopadnout

Zveřejněno: 7. 1. 2019

Elitní španělský novinář měl možnost si vyzkoušet pneumatiky Pirelli. Jelikož tento výrobce vyrábí pneumatiky jak pro supersportovní automobily, tak pro traktory, novináři se naskytla příležitost si pláště vyzkoušet na obou vozidlech a na závodní trati.

Deutz-Fahr vs. Lamborghini Huracán Spyder

Hlavním aktérem byl Antonio Lobato, španělský sportovní novinář a televizní moderátor. Zvláště známým se stal poté, co se stal televizním komentátorem Formule 1 ve Španělsku, díky čemuž si vysloužil přezdívku “el calvo de la Fórmula 1” – ve volném překladu – plešatá Formule 1. Lobato měl při sobě odborníky ze společnosti Pirelli – jak z výroby plášťů pro automobily, tak pro zemědělské stroje.

Jako první si mohl Lobato vyzkoušet Lamborghini Huracán Spyder o výkonu 449 kW/610 k, který dodává atmosféricky plněný motor 5,2 l V10. Spyder zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,4 s a maximální rychlost dosahuje 324 km/h. Hodnoty jsou to obdivuhodné, a proto asi nepřekvapí, že Spyder musí být obut do speciálních pneumatik. Pro Lamborghini vyrábí pneumatiky právě Pirelli. Spolupráce s Lamborghini se datuje do roku 1963. Než Lobato usedl za volant, závodní okruh v Castellolí projel profesionální jezdec. S profesionálem po boku pak Lobato projel čtyři kilometry dlouhou závodní trať plnou zatáček, které neodpouští chyby a kde je možné otestovat pneumatiky na maximum. Poté došlo na ukázku, jak Pirelli měří nejrůznější parametry při jízdě. Pneumatiky při takto ostré jízdě po okruhu musí být dostatečně měkké a zároveň tuhé pro odolání sil, které při rychlé jízdě působí. Musí se tedy zvolit vhodný kompromis. Při každé rychlosti má pneumatika svoji určitou deformaci. Při jízdě se měřila teplota či přilnavost.

Že není až tak jednoduché pro toho, kdo nikdy neřídil traktor, projet speciální závodní trať, se Lobato přesvědčil u druhého stroje, který na něj čekal. Tím strojem byl traktor Deutz-Fahr 5105 DF (též obut do pneumatik Pirelli), který se ve Španělsku hojně využívá ve vinicích. Úkolem bylo projet závodní trať, kterou známe z traktoriád nebo krajských soutěží jízd ve zručnosti. Na rozdíl od dvoumístného Lamborghini měl traktor jen místo pro řidiče, takže trať musel Lobato projet zcela sám. Po úvodním seznámení, že má traktor výkon 105 koní a převodovku s rychlostmi, které se násobí, projevil Lobato nervozitu. Na druhý den se přiznal, že se mu i zdálo o převracení traktoru a explozi. Zároveň podotkl, že nechápe řazení. Navíc se až na místě dozvěděl, že bude muset trať projet se zapojeným vozíkem.

Jako první projel trať profesionál, který vyhrál již desítky takových soutěží ve zručnosti. Poté následovala podrobnější instruktáž - že traktor disponuje brzdou pro pravé i levé kolo zvlášť, ručním i nožním plynem, řazením rychlostí a jejich násobením, reverzací apod. Po instruktáži přišla na řadu zkušební jízda, všemu přihlíželi místní obyvatelé. Start motoru se novináři povedl, ale rozjet se už nikoliv. Pravděpodobně nemohl traktor odbrzdit, s čímž mu následně pomohli specialisté. Jeden ze specialistů ale špatně zavřel dveře, ty se pak při vyhýbání se překážkám otevřely. Další situace byla dramatičtější, couvat s jednoosým vozíkem bylo pro nezkušeného takovým oříškem, až museli opět zasáhnout specialisté. Zacouvat mezi tyčky komentoval Lobato takto: „Nemůžu, je to katastrofa.“ Ostrou jízdu zahájil opět profesionál, a to bez sebemenší chybičky a následně Lobato, který ji také zvládl, ale pomaleji. Honba za co nejlepší časem se mu ale při posledním vyhýbání málem vymstila. Nechybělo málo a traktor se mohl převrátit. Výraz přihlížejících specialistů mluví za vše. Závěrečnou jízdu na svém webu okomentoval slovy: „Byli jsme blízko katastrofě, ale zkušenost to byla opravdu zábavná.“

Řidič Lamborghini a řidič traktoru – oba mohou ze svých strojů vymáčknout maximum – a pláště Pirelli to musí zvládnout.

Autor: Milan Jedlička
Foto: soymotor.com

Tématické tagy

Nové

Horsch představuje novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT, jehož funkce lze ovládat přes mobil

Zveřejněno 19.7. Německý výrobce techniky na zpracování půdy, setí a ochranu rostlin, v rámci představení novinek pro následující rok, prezentoval novou generaci samojízdného postřikovače Leeb PT. K dispozici budou konkrétně dva modely Leeb PT 6.300 a Leeb PT 8.300. jít na článek

Bělorusové ve spolupráci s Němci vyrobili historicky nejvýkonnější traktor Belarus 5022, který odstartuje novou éru MTZ

Zveřejněno 19.7. Běloruský výrobní závod v Minsku, který produkuje legendární traktory MTZ, respektive Belarus, funguje už přes sedmdesát let. V rámci loňských oslav výročí, výrobce představil historicky svůj nejvýkonnější traktor standardní koncepce. Je jím MTZ… jít na článek

Carraro Agritalia uvádí na trh novou řadu speciálních traktorů Compact

Zveřejněno 18.7. Italský výrobce náprav a speciálních traktorů Carraro uvádí na trh nové traktory řady Compact o výkonu 45, 50 a 55 kW. Traktory jsou k dispozici ve verzi V o šířce 1005 až 1340 mm a verzi VLB o šířce 1360 až 1460 mm. jít na článek