Časopis Agroportal24h.cz
Dnes je 22.1. – svátek slaví Slavomír

Novinář přesedlal z Lamborghini do traktoru. Co se dělo pak, jinak nemohlo dopadnout

Zveřejněno: 7. 1. 2019

Elitní španělský novinář měl možnost si vyzkoušet pneumatiky Pirelli. Jelikož tento výrobce vyrábí pneumatiky jak pro supersportovní automobily, tak pro traktory, novináři se naskytla příležitost si pláště vyzkoušet na obou vozidlech a na závodní trati.

Deutz-Fahr vs. Lamborghini Huracán Spyder

Hlavním aktérem byl Antonio Lobato, španělský sportovní novinář a televizní moderátor. Zvláště známým se stal poté, co se stal televizním komentátorem Formule 1 ve Španělsku, díky čemuž si vysloužil přezdívku “el calvo de la Fórmula 1” – ve volném překladu – plešatá Formule 1. Lobato měl při sobě odborníky ze společnosti Pirelli – jak z výroby plášťů pro automobily, tak pro zemědělské stroje.

Jako první si mohl Lobato vyzkoušet Lamborghini Huracán Spyder o výkonu 449 kW/610 k, který dodává atmosféricky plněný motor 5,2 l V10. Spyder zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,4 s a maximální rychlost dosahuje 324 km/h. Hodnoty jsou to obdivuhodné, a proto asi nepřekvapí, že Spyder musí být obut do speciálních pneumatik. Pro Lamborghini vyrábí pneumatiky právě Pirelli. Spolupráce s Lamborghini se datuje do roku 1963. Než Lobato usedl za volant, závodní okruh v Castellolí projel profesionální jezdec. S profesionálem po boku pak Lobato projel čtyři kilometry dlouhou závodní trať plnou zatáček, které neodpouští chyby a kde je možné otestovat pneumatiky na maximum. Poté došlo na ukázku, jak Pirelli měří nejrůznější parametry při jízdě. Pneumatiky při takto ostré jízdě po okruhu musí být dostatečně měkké a zároveň tuhé pro odolání sil, které při rychlé jízdě působí. Musí se tedy zvolit vhodný kompromis. Při každé rychlosti má pneumatika svoji určitou deformaci. Při jízdě se měřila teplota či přilnavost.

Že není až tak jednoduché pro toho, kdo nikdy neřídil traktor, projet speciální závodní trať, se Lobato přesvědčil u druhého stroje, který na něj čekal. Tím strojem byl traktor Deutz-Fahr 5105 DF (též obut do pneumatik Pirelli), který se ve Španělsku hojně využívá ve vinicích. Úkolem bylo projet závodní trať, kterou známe z traktoriád nebo krajských soutěží jízd ve zručnosti. Na rozdíl od dvoumístného Lamborghini měl traktor jen místo pro řidiče, takže trať musel Lobato projet zcela sám. Po úvodním seznámení, že má traktor výkon 105 koní a převodovku s rychlostmi, které se násobí, projevil Lobato nervozitu. Na druhý den se přiznal, že se mu i zdálo o převracení traktoru a explozi. Zároveň podotkl, že nechápe řazení. Navíc se až na místě dozvěděl, že bude muset trať projet se zapojeným vozíkem.

Jako první projel trať profesionál, který vyhrál již desítky takových soutěží ve zručnosti. Poté následovala podrobnější instruktáž - že traktor disponuje brzdou pro pravé i levé kolo zvlášť, ručním i nožním plynem, řazením rychlostí a jejich násobením, reverzací apod. Po instruktáži přišla na řadu zkušební jízda, všemu přihlíželi místní obyvatelé. Start motoru se novináři povedl, ale rozjet se už nikoliv. Pravděpodobně nemohl traktor odbrzdit, s čímž mu následně pomohli specialisté. Jeden ze specialistů ale špatně zavřel dveře, ty se pak při vyhýbání se překážkám otevřely. Další situace byla dramatičtější, couvat s jednoosým vozíkem bylo pro nezkušeného takovým oříškem, až museli opět zasáhnout specialisté. Zacouvat mezi tyčky komentoval Lobato takto: „Nemůžu, je to katastrofa.“ Ostrou jízdu zahájil opět profesionál, a to bez sebemenší chybičky a následně Lobato, který ji také zvládl, ale pomaleji. Honba za co nejlepší časem se mu ale při posledním vyhýbání málem vymstila. Nechybělo málo a traktor se mohl převrátit. Výraz přihlížejících specialistů mluví za vše. Závěrečnou jízdu na svém webu okomentoval slovy: „Byli jsme blízko katastrofě, ale zkušenost to byla opravdu zábavná.“

Řidič Lamborghini a řidič traktoru – oba mohou ze svých strojů vymáčknout maximum – a pláště Pirelli to musí zvládnout.

Autor: Milan Jedlička
Foto: soymotor.com

Tématické tagy

Nové

Koncept Multiline nyní s možností setí meziplodin

Zveřejněno 21.1. Koncept Multiline sdružuje kompaktní talířové brány nebo kultivátor se secím strojem. Výsledkem je nákladově efektivní a extrémně výkonná souprava. Koncept Multiline slibuje obrovský potenciál pro traktory s nižším výkonem. Multiline je poprvé k… jít na článek

Sověti v 50. letech postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Vynález nyní znovu objevuje světový výrobce

Zveřejněno 21.1. S čím dál větší dostupností elektřiny v Sovětském svazu, v 50. letech minulého století postavili elektrický traktor s napájecím kabelem. Podobné řešení, byť v autonomní verzi, nedávno představil americký výrobce John Deere! jít na článek

První autonomní postřikovač do ovocných sadů. Kupodivu nejezdí na elektřinu

Zveřejněno 18.1. Kalifornská společnost Crinklaw Farm Services Inc představila po třech letech vývoje a testování první autonomní postřikovač na světě, který lze použít do sadů. Ač je trendem autonomních zemědělských vozidel jejich elektrifikace, tento projekt sází… jít na článek