Pořiďte si stroje Dieci v rámci dotací PRV!
Dnes je 25.10. – svátek slaví Beáta

Podívejte se, jak probíhala výroba třístranného sklápěče za traktor v domácích podmínkách

Zveřejněno: 9. 10. 2020

Jednonápravový třístranný sklápěč za traktor je vhodným pomocníkem pro farmáře s usedlostí, kde není příliš mnoho místa. S takovým sklápěčem se dobře manévruje v omezeném prostoru a lze snadno nakládat, přepravovat a vykládat různé druhy materiálů a zemědělských komodit. Zručný hospodář si takový sklápěč může vyrobit i svépomocí.

Jednonápravový třístranný sklápěč za traktor
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Jan Plotěný hospodaří na deseti hektarech půdy, pěstuje ječmen a pšenici. Malé hospodářství má jako koníček, zaměstnání našel v zemědělském podniku. Kdo se zajímá o soutěže v orbě, jméno Jan Plotěný mu bude známé, neboť se úspěšně účastní otevřeného mistrovství Ústeckého kraje v orbě. Pana Plotěného traktory zajímají už od dětství a ve dvaceti letech společně s otcem začal renovovat traktor Fortschritt ZT 303, o kterém jsme psali minulý rok v našem časopisu.

Tři měsíce práce

Jeho dalším projektem byla výroba sklápěče za traktor v domácích podmínkách. „Potřebovali jsme třístranný sklápěč na převoz materiálu, jako jsou písek a obilí. Požadavkem byla i snadná ovladatelnost,“ uvedl důvody Plotěný s tím, že celá stavba pro něj nebyla finančně náročná. Na výrobě jednoosého sklápěče se podílel nejen Plotěný, ale i jeho bratr a otec. Výroba přitom zabrala tři měsíce a podle jeho slov nebyla náročná.

Majitel se s námi podělil o celý postup výroby: „Nejdříve jsme upravili starý rám 7tunového vleku na požadované rozměry. Zkrátili jsme ho a vyrobili tažné oko (oj), kterou jsme přivařili a vyztužili. Následně jsme přivařili nápravu a dozadu otočné úchyty korby, poté jsme vyrobili uchycení majleru. Po zhotovení podvozku jsme začali svařovat rám korby a začali pokládat podlahové plechy. Po výrobě korby začalo svařování rámu bočnic a zadního čela. Po zhotovení rámu bočnic proběhlo přivaření pantů. Poté byl položen plech na bočnice a zadní čelo. Po dokončení korby s bočnicemi jsme vyzkoušeli vlek, jak se chová při sklápění. Po zkoušce jsme ho rozebrali a očistili. Rozebrali jsme i nápravu a listová pera. Náprava dostala nová ložiska a brzdové obložení. Listová pera byla očištěna od rzi a namazaná grafickou vazelínou. Po kompletním očištění celého vleku jsme nastříkali barvu. Po zaschnutí barvy se celí vlek opět složil a natáhla elektroinstalace (světla) a odrazová sklíčka.“

Náprava byla použita ze starého 7tunového vleku i s ramenem. Korba se celá vyráběla doma. Vlek je v tuto chvíli dokončen. Majitel též uvedl, že veškeré díly k výrobě jsou snadno dostupné. „Chtěl bych ještě vyrobit podval pro přepravu pásového traktoru DT-75,“ podělil se s námi o plán majitel.

Technické údaje vleku jsou následující: Celková délka vleku je 4,80 m, délka korby 3,70 m, šířka korby 2,0 m, výška vleku 1,88 m, výška bočnic 52,0 cm, celková hmotnost vleku 1,5 t, rozměry kol 12,5-18.