Dnes je 15.10. – svátek slaví Tereza

Při renovaci Zetoru 5748 byl největším oříškem nepůvodní kardanový kříž přední nápravy

Zveřejněno: 17. 4. 2020

Bratři Jan a Vojtěch Smržovi pracují v malém zemědělském podniku na jihu Čech v obci Hněvanov. Podnik má přibližně 700 hektarů luk a pastev, zaměřen je čistě jen na chov masného skotu. Před lety se bratři pustili do oprav traktoru Zetor 5748.

Zetor 5748 po opravě

V roce 2014 bratři poprvé provedli kompletní opravu 5t vleku a o rok později opravu zakoupené fekální cisterny HTS. Následovala rekonstrukce zeleného Zetoru 5748 a poté Zetoru Crystal 8045. Nyní se soukromě zabývají renovací Zetoru 3511, který byl zakoupen jako absolutní vrak.

V tomto článku si blíže představíme renovaci zmíněného Zetoru 5748. „Traktor patří pánovi, který hospodaří na pár hektarech u města Písek. Jelikož je to kamarád našeho zaměstnavatele a traktor byl ve špatném technickém stavu, dostal se k nám na renovaci,“ uvedl Jan Smrž. Tento konkrétní Zetor je osazen motorem 5501. „Motor v traktoru byl ještě původní a ve velmi špatném a opotřebovaném stavu. Traktor měl problém zvládat bubnovou sekačku ŽTR 165. Kvůli úspoře času jsme motor vyměnili za stejný repasovaný,“ uvedl Smrž a dodal: „Celý traktor kromě motoru jsme renovovali sami. Původní motor byl vyměněn za repasovaný z Velkého Meziříčí od firmy AGM AGROMOTOR, zprostředkovala nám to společnost Renova Rychlík se kterou spolupracujeme dlouhá léta,“ uvedl Smrž. Traktor do podniku přivezli 15. 1. 2018 a z dílny vyjel už 24. 4. 2018. Renovace probíhala nejčastěji po večerech. Její součástí byla kompletní oprava přední nápravy, elektrické soustavy, zadních portálů, brzd a hydrauliky. Původně chtěli na traktor namontovat i čelní nakladač, kvůli omezenému rozpočtu na renovaci se tak ale nestalo.

Náhradní díly na tento typ traktoru UŘI jsou stále k dispozici – byly nakupovány v Agrozetu. „Asi jediným problémem při shánění dílů byl kříž na kardanu u přední nápravy. Nebyl to originál a nikdo nám nebyl schopný říct z čeho to je. Nakonec po hledání na internetu jsme zjistili, že kříž je z navijáku z V3S. Kříž jsme poté objednali a bylo to vyřešeno,“ uvedl Smrž a ve stručnosti popsal celý postup renovace: „V první řadě bylo potřeba demontovat starý motor. Potom se opravila přední náprava, kde se měnila ložiska, pouzdra, kříže a prachovky. Dále se pokračovalo v rozebírání zadních kol, blatníků, elektriky, přístrojové desky atd. Po montáži nového motoru jsme připojili přední nápravu a rozebrali zadní portály, kde se měnily brzdy a gufera. Vše jsme očistili, obrousili a odmastili. Na přání majitele jsme zvolili na motor, převodovku a rám kabiny černou a na kapotu a blatníky světle zelenou barvu. Střecha a kola mají barvu slonovinová kost.“ Renovace vyšla zhruba do 100 tisíc korun českých. Nejdražší z celého traktoru byl motor, který vyšel asi na 40 tisíc korun českých. „Základ pro takové práce je mít prostory – nějakou dílnu nebo garáž – a potom už jenom dostatek času a financí. Zrenovovat jde vše. U renovace je mít dobré k dispozici i dostupné náhradní díly, protože jejich shánění se může taky velmi rychle stát noční můrou,“ uvedl na závěr Jan Smrž.

Přečtěte si také

Autor: Milan Jedlička, Jan Smrž
Foto: Jan Smrž

Tématické tagy