Early bird - Sleva 10 % na Axial-Flow kombajn prodloužena do 20. 12. 2021
Dnes je 4.12. – svátek slaví Barbora

Grimme Rexor 6300 Platinum zavítal do Česka. Jeho inovace mohli příchozí na místě porovnat s předchozí generací stroje

Zveřejněno: 22. 11. 2021

Zatímco minulá generace třínápravového samojízdného sklízeče cukrové řepy Grimme nesla označení Rexor 630, nový model přichází na trh jako 6300 Platinum. Vyznačuje se modernizovaným designem a mnoha novými konstrukčními detaily, s nimiž je maximalizována ochrana sklízené plodiny i pohodlí obsluhy.

Společnost Grimme přistoupila k vývoji koncepce pohonu sklízeče jinak než její konkurenti. Využívá totiž hydromotory a koncové převody, které umístila přímo do kol.

Předvádění nového samojízdného sklízeče cukrové řepy Grimme Rexor 6300 Platinum, který do České republiky zavítal ze zahraničí v rámci akce RowShow 2021, se uskutečnilo na pozemcích společnosti Palomo v Lošticích. Tento podnik nebyl vybrán náhodou, je totiž provozovatelem sklízeče minulé generace – Grimme Rexor 630, o kterém jsme již na Agroportal24h.cz informovali. Oba sklízeče, starý i nový typ, se sešly na jednom poli, a návštěvníci tak mohli oba stroje porovnat mezi sebou a v identických podmínkách.

Vyorávací kotouče nebo vyorávací radlice u Grimme Rexor 6300 Platinum

Grimme, který již nějakou dobu provozují v Lošticích, je vybaven kotoučovým vyorávacím ústrojím a ořezávačem chrástu bez předních hmatacích kol. Za cepovým ořezávačem, za nímž se nachází seřezávací nůž naváděný plazovým hmatačem, jsou však hmatací kola umístěna. Jiné možné provedení tohoto sklízeče zahrnuje ořezávací ústrojí s cepovým ořezávačem s kovovými kladívky a pryžovými prsty (chrást ovije) a odlisťovačem s pryžovými prsty (čištění bulev). V tomto případě má ústrojí hmatací kola i před ořezávacím ústrojím.

Obě generace Grimme Rexor se sešly na jednom poli. Hlavním rozpoznávacím znakem nové generace sklízeče Grimme je upravený vyskladňovací elevátor, který je nyní zalamovací.
Obě generace Grimme Rexor se sešly na jednom poli. Hlavním rozpoznávacím znakem nové generace sklízeče Grimme je upravený vyskladňovací elevátor, který je nyní zalamovací.

Vyoraná řepa je hřídelem vyhazovače předávána k čisticímu zařízení. Následující válcový stůl zavádí řepu na dopravníkový pás, který ji dále posunuje pod přední nápravou ke třem čisticím sítovým hvězdicím velkých rozměrů a se zahnutými hřeby. Kruhový vynášecí elevátor řepu následně přemisťuje do zásobníku. Čistota řepy je podle agronoma Palomo Loštice perfektní i v blátivých podmínkách, ve kterých už měl Grimme možnost sklízet. V podniku jsou překvapeni i minimálním opotřebením dílů během sklizňové sezóny.

Nový Grimme Rexor 6300 Platinum, který přijel na předvádění do České republiky, disponoval vyorávacím ústrojím, které využívá vyorávací radlice.
Nový Grimme Rexor 6300 Platinum, který přijel na předvádění do České republiky, disponoval vyorávacím ústrojím, které využívá vyorávací radlice.

Nový Grimme Rexor 6300 Platinum, který přijel na předvádění do České republiky, však disponoval vyorávacím ústrojím, které využívá namísto výše zmíněných vyorávacích kotoučů vyorávací radlice. Ty přijdou vhod především v měnících se sklizňových podmínkách. Ocelová kola v provedení Hardox mají průměr 720 mm a jsou po stranách otevřená. To znamená, že radlice odděluje velkou část půdy od řepy. Rychlost aktivně poháněných radlic lze za účelem optimalizace procesu čištění řepy plynule nastavit v závislosti na rychlosti jízdy. Radlice ve tvaru V se mohou vychylovat do stran až o 80 mm a zvedají řepu směrem nahoru. Sklizený materiál pak putuje na válcový stůl (válce pracují různou rychlostí). Jeden válec se může otáčet i v opačném směru – to je důležité při vysokém výskytu plevelů. Předváděný kus disponoval i železným drtičem, na přání je k dispozici i provedení drtiče s gumovými prsty, s prořezem či bez nebo se dvěma aktivními čisticími válci. Grimme vyrábí obě výše zmíněné verze vyorávacího ústrojí současně, je tedy jen na zákazníkovi, kterou si zvolí.

Grimme Rexor 6300 Platinum s originálním řešením koncepce pohonu

Sklízeč Grimme Rexor 6300 Platinum je poháněn šestiválcovým motorem Mercedes-Benz o výkonu 480 kW/653 k – umístěn je v zadní části sklízeče. Aby nepřekračoval limity stanovené emisní normou Stage V, je vybaven systémem SCR. Na rozdíl od jiných strojů zde neprobíhá pohon různých částí sklízeče mechanicky, ale hydraulicky za pomocí až třinácti hydraulických čerpadel.

Aby nedocházelo k poškození řepy během její přepravy do zásobníku stroje Grimme Rexor 6300 Platinum, je v něm umístěn aktivní deflektor. Řepu při padání shora na dno prázdného zásobníku brzdí gumová plachta.
Aby nedocházelo k poškození řepy během její přepravy do zásobníku stroje Grimme Rexor 6300 Platinum, je v něm umístěn aktivní deflektor. Řepu při padání shora na dno prázdného zásobníku brzdí gumová plachta.

Společnost Grimme přistoupila k vývoji koncepce pohonu sklízeče Grimme Rexor 6300 Platinum jinak než její konkurenti. Využívá totiž hydromotory a koncové převody, které umístila přímo do kol. Toto řešení přináší výhodu v podobě širšího a vyššího stolu vpředu stroje. Sklízeč tak pojme a do zadní části zásobníku rychle dopraví více materiálu, překážku mu přitom netvoří ani tunel, který by prostor zužoval.

Ovládání sklízeče řepy Grimme Rexor 6300 Platinum probíhá prostřednictvím dvou intuitivních ovládacích terminálů CCI 100, multifunkční páky a ovládacího panelu v loketní opěrce.
Ovládání sklízeče řepy Grimme Rexor 6300 Platinum probíhá prostřednictvím dvou intuitivních ovládacích terminálů CCI 100, multifunkční páky a ovládacího panelu v loketní opěrce.

Stroj Grimme Rexor 6300 Platinum je schopen snímat tlak v hydraulice a v důsledku zjištěných hodnot, které se odvíjí od množství sklízeného materiálu a aktuálního zatížení dopravníků, pak k tomu určený systém zpomalí nebo zrychlí čištění a dopravu materiálu do zásobníku. Tímto způsobem je významně snižováno opotřebení komponentů stroje a spotřeba nafty.

Grimme Rexor 6300 Platinum je lepší hned v několika oblastech

Hlavním rozpoznávacím znakem nové generace sklízeče Grimme Rexor 6300 Platinum je upravený vyskladňovací elevátor, který je nyní zalamovací. Při vyprazdňování zásobníku do návěsu odvozního prostředku nebo na přechodnou přícestnou skládku si obsluha může vyskladňovací elevátor nastavit tak, aby eliminovala poškození řepy. Aby nedocházelo k poškození řepy během její přepravy do zásobníku stroje, je v něm umístěn aktivní deflektor. Řepu při padání shora na dno prázdného zásobníku brzdí gumová plachta. Oproti předešlé generaci sklízeče se také zvětšil prostor mezi kabinou a zadní částí stroje, který spolu s optimalizovaným tvarem zásobníku zlepšuje viditelnost na vyskladňovací elevátor. Dopravníkový pás, čisticí sítové hvězdice se zahnutými hřeby a kruhový vynášecí elevátor byly celkově upraveny tak, aby byla doprava řepy do zásobníku co nejúčinnější. Navzdory výše zmíněným úpravám zůstal objem zásobníku nezměněn - 45 m³.

Grimme Rexor 6300 Platinum má vnitřní poloměr otáčení pouze 7,5 m.
Grimme Rexor 6300 Platinum má vnitřní poloměr otáčení pouze 7,5 m.

Další vylepšení sklížeče Grimme Rexor 6300 Platinum také usnadňují práci pracovníkům obsluhy. Vedle komfortnější a lépe odhlučněné kabiny je stroj vybaven až 16 kamerami, díky nimž může obsluha sledovat okolí stroje v rozsahu 360 stupňů. Ovládání sklízeče probíhá prostřednictvím dvou intuitivních ovládacích terminálů CCI 100, multifunkční páky a ovládacího panelu v loketní opěrce. Samozřejmostí je možnost sledování základních parametrů stroje a ukládání jeho nastavení. K dispozici je telematika, jež obsluze dovoluje sledovat aktuální výkonnost sklízeče, jeho spotřebu a pozici či generovat mapy oblastí, v nichž se stroj pohyboval a v jakém režimu. Z telematiky je možné zjistit i přibližný výnos z pole, neboť systém stroje zaznamenává, jak velkou plochu sklidil, a bere v potaz, že pojme až 30 tun řepy. Zpětně tak umožňuje dopočítat, kolikrát došlo k vykládce a kde, a zjistit tak přibližný výnos na poli. Do budoucna Grimme plánuje poskytovat i službu vzdáleného servisního přístupu ke stroji. Vylepšení se dočkal také systém osvětlení. Na vnější straně stroje se objevilo nové LED osvětlení, do motorového prostoru jsou integrovány LED pásky.