Skladové vozy Ford Trucks
Dnes je 6.12. – svátek slaví Mikuláš

Kompaktní a výkonné traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario nabízí špičkové vlastnosti větších modelů

Zveřejněno: 24. 8. 2022

S uvedením nových modelů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario na trh se koncept ovládání FendtOne dostal i do menších a kompaktních traktorů z Marktoberdorfu. Obsluha tak v nich má nyní k dispozici moderní ovládací loketní opěrku, 12" dotykový terminál a četné možnosti nastavení.

Modelová řada Fendt 200 Vario zahrnuje celkem pět modelů, které patří k univerzálním a obratným traktorům.

Modelová řada Fendt 200 Vario zahrnuje celkem pět modelů, které patří k univerzálním a obratným traktorům pro lehčí a manipulační práce na malých až středně velkých farmách s živočišnou i rostlinnou výrobou. Traktory vynikají svou extrémní schopností provozu ve svazích – zvládnou až 25° vertikální a horizontální náklon. K dispozici jsou modely Fendt 207, 208, 209, 210 a 211 Vario, jež pokrývají výkonový rozsah od 79 do 124 koní (maximální výkon podle normy ECE R120), zatímco řada traktorů Fendt 300 Vario zahrnuje celkem čtyři modely: Fendt 311, 312, 313 a 314 Vario, jež pokrývají výkonový rozsah od 113 do 142 koní (maximální výkon podle normy ECE R120). Traktory Fendt jsou k dispozici ve výbavových stupních Fendt Power, Profi a Profi+, přičemž dostupné jsou i jejich výbavové variace, aby bylo možné vyhovět rozmanitým požadavkům zákazníků.

Motor a převodovka traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario

Traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario pohání tříválcový a čtyřválcový motor AGCO Power. Díky oxidačnímu katalyzátoru (DOC), filtru pevných částic (DPF) a selektivní katalytické redukci (SCR) jsou oba v souladu s emisní normou Stage V. Motor traktorů Fendt 200 Vario už navíc obsahuje hydraulická zdvihátka, takže není nutné seřizovat vůle ventilů. Naftová nádrž byla umístěna ke schodům do kabiny, avšak nádrž pod kapotou nezmizela – nyní slouží pro kapalinu AdBlue.

Traktory Fendt 300 Vario pohání čtyřválcový motor AGCO Power.
Traktory Fendt 300 Vario pohání čtyřválcový motor AGCO Power.

Pod čelní maskou obou modelových řad traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario leží chladič, mezichladič, kondenzátor klimatizace, chladič oleje v převodovce a dobře přístupný suchý vzduchový filtr s axiálním tokem. Přítomen je i ventilátor Visctronic, který je elektronicky nastavován podle požadovaného chladicího výkonu, při práci je tichý a úsporný. Provoz v obzvláště prašných podmínkách umožňuje reverzibilní ventilátor s nastavitelnými lopatkami.

Výkon je navyšován dynamicky podle spotřeby přídavných spotřebičů, jako jsou alternátor, klimatizační kompresor nebo ventilátor. DP je aktivován i při orbě za nízké rychlosti či při stacionární práci.
Výkon je navyšován dynamicky podle spotřeby přídavných spotřebičů, jako jsou alternátor, klimatizační kompresor nebo ventilátor. DP je aktivován i při orbě za nízké rychlosti či při stacionární práci.

Nejvýkonnější traktory napříč oběma modelovými řadami Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario jsou vybaveny systémem DynamicPerformance (DP) navyšující výkon stroje o 10 koní. Toto zvýšení přitom není podmíněno sepnutím vývodového hřídele, hydrauliky či dosažením určité rychlosti stroje, jako je tomu běžně u jiných podobných systémů na trhu. Výkon je totiž navyšován dynamicky podle spotřeby přídavných spotřebičů, jako jsou alternátor, klimatizační kompresor nebo ventilátor. DP je aktivován i při orbě za nízké rychlosti či při stacionární práci.

Systém řízení traktoru (TMS) modelů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario po zadání cílové rychlosti zahájí regulaci převodovky a rychlosti motoru tak, aby traktor pracoval co nejefektivněji, a tedy s co nejmenší spotřebou paliva.
Systém řízení traktoru (TMS) modelů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario po zadání cílové rychlosti zahájí regulaci převodovky a rychlosti motoru tak, aby traktor pracoval co nejefektivněji, a tedy s co nejmenší spotřebou paliva.

Traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario využívají plynulou převodovku Vario, která umožňuje plynulou jízdu od nízkých rychlostí 20 km/h až po 40 km/h při nízkých a tichých otáčkách (1 550 ot./min). Vario převodovka je složena z čerpadla a hydromotoru. Reverzace se provádí pouze natočením hydraulického čerpadla, tedy bez výrazného opotřebovávání dílů převodovky. Převodovka Vario přenáší výkon za každých okolností, a to i při změně rychlosti nebo couvání do svahu. Zajišťuje také konstantní otáčky vývodového hřídele při různých rychlostech. S převodovkou souvisí také Systém řízení traktoru (TMS), který po zadání cílové rychlosti zahájí regulaci převodovky a rychlosti motoru tak, aby traktor pracoval co nejefektivněji, a tedy s co nejmenší spotřebou paliva.

Výbava traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario pro připojení moderních strojů

Traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario lze vybavit čelní vývodovou hřídelí. Standardní zadní vývodová hřídel pracuje s rychlostmi 540/540E/1000 ot./min, na přání je pak k dispozici závislý vývodový hřídel. V prostoru čelního závěsu jsou integrovány rychlospojky pro připojení hydraulicky poháněných strojů. Hydraulika umožňuje jemné ovládání čelních i zadních ramen závěsu – prostřednictvím proporcionálních tlačítek otočných ovladačů na loketní opěrce. K dispozici je standardní tandemové čerpadlo s průtokem 75 l/min (42+33 l/min) – pro modely Fendt 200 Vario – a 84 l/min (46+38 l/min) – pro modely Fendt 300 Vario. Na přání lze stroj osadit i axiálním čerpadlem (Load Sensing) s variabilním průtokem až 104 l/min u Fendt 200 Vario a 110 l/min u Fendt 300 Vario.

Zadní závěs traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario může být vybaven až několika hydraulickými okruhy a koncovkou Powerbeyond, beztlakou zpátečkou a zpátečkou s mírným protitlakem – filtrací (pro agregaci moderních strojů).
Zadní závěs traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario může být vybaven až několika hydraulickými okruhy a koncovkou Powerbeyond, beztlakou zpátečkou a zpátečkou s mírným protitlakem – filtrací (pro agregaci moderních strojů).

Zadní závěs traktorů Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario může být vybaven až několika hydraulickými okruhy a koncovkou Powerbeyond, beztlakou zpátečkou a zpátečkou s mírným protitlakem – filtrací (pro agregaci moderních strojů). V nabídce jsou různé typy závěsných systémů včetně komfortní varianty plnící funkci závěsů jak typu K-80, tak Piton Fix. Hydraulické okruhy, ramena závěsu či vývodovou hřídel lze ovládat i pomocí tlačítek umístěných na obou blatnících.

Lepší výhled na čelní nakladač traktoru Fendt 200 Vario poskytuje velké střešní okno s roletkou.
Lepší výhled na čelní nakladač traktoru Fendt 200 Vario poskytuje velké střešní okno s roletkou.

Čtyřsloupková klimatizovaná kabina je odpružená. Je také opatřena hned několika USB zástrčkami a napájecími kabely pro externí ovládací terminály strojů. Vedle pohodlné odpružené sedačky obsluhy je k dispozici kvalitní polstrovaná sedačka spolujezdce. Kabina disponuje větším množství odkládacích prostor, nápoje a jídlo lze uchovávat v zabudovaném chladicím boxu. Lepší výhled na čelní nakladač poskytuje velké střešní okno s roletkou (u Fendt 200 Vario), případně panoramatické čelní sklo dostupné v několika provedeních (u Fendt 300 Vario). Čelní okno je u traktorů Fendt 200 Vario možné vyklopit směrem ven, lze jej rovněž zastínit stínítkem.

Jednotný koncept ovládání FendtONE

Traktory disponují konceptem ovládání FendtONE. Traktory jsou namísto klasické přístrojové desky vybaveny joystickem a 10palcovým displejem na sloupku řízení. Displej informuje o všech základních provozních údajích (směr jízdy, rychlost, stav provozních kapalin a další). Přítomen je i druhý 12palcový dotykový terminál na loketní opěrce. Přiřazovat funkce tlačítkům na joysticku, loketní opěrce a provádět další různá nastavení lze přes tuto obrazovku (ovládá se stejně jako tablet) nebo přes otočný volič (multifunkční tlačítko). U traktorů Fendt 300 Vario je ve vyšších výbavách k dispozici navíc třetí 12palcový monitor, který lze v případě potřeby částečně skrýt.

I nejmenší řada traktorů Fendt 200 Vario má koncept ovládání FendtONE.
I nejmenší řada traktorů Fendt 200 Vario má koncept ovládání FendtONE.

Traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario mají ve standardní výbavě joystick, na přání mohou být opatřeny i druhou křížovou či víceúrovňovou pákou (3L joystickem). Tlačítka joysticku jsou barevně i světelně rozlišena podle toho, jaká funkce jim byla přiřazena. Tlačítka souvraťového managementu může obsluha využít i ke zcela jiným účelům, třeba k ovládání hydraulických rozvaděčů, nebo předního, či zadního tříbodového závěsu. Joystickem je možné volit funkce motoru a převodovky či ovládat hydraulické ventily. Všechna další důležitá tlačítka, například pro funkce tříbodového závěsu (zdvih ramen, plovoucí poloha apod.), jsou na dosah ruky. Pomocí křížové či víceúrovňové páky se ovládá čelní nakladač spolu s reverzací. Díky elektronice lze přes tuto páku ovládat i nespočet funkcí různého připojeného příslušenství, včetně ISOBUS funkcí.

U traktorů Fendt 300 Vario je ve vyšších výbavách k dispozici navíc třetí 12palcový monitor, který lze v případě potřeby částečně skrýt.
U traktorů Fendt 300 Vario je ve vyšších výbavách k dispozici navíc třetí 12palcový monitor, který lze v případě potřeby částečně skrýt.

Terminál přichycený k loketní opěrce disponuje kartami (může jich být až 13) rozdělenými do polí. Mezi kartami se lze přepínat dotykově nebo přes otočný volič. Každé pole je určeno k zobrazení některé z mnoha funkcí stroje. Je na obsluze, jaké údaje si přeje mít na jednotlivých polích zobrazovány či na jaké karty chce daná pole umístit. Jednotlivá pole lze navíc spojovat, což je užitečné zejména je-li potřeba zobrazit mapu navigace. Dojde tak ke zvětšení obrazu autopilotního systému FendtGuide a k upozadění ostatních nezvolených polí. Velký monitor je vhodný i k zobrazování a ovládání funkcí ISOBUS kompatibilních závěsných strojů.

Traktory Fendt 200 Vario a Fendt 300 Vario mají velkou světlou výšku a nízký poměr váha/výkon. Na český trh jsou dodávány s přední odpruženou nápravou s prevencí převrácení a automatickou nivelací. K dispozici je systém řízení, který o polovinu snižuje potřebu otáčení volantem na souvrati nebo při práci s čelním nakladačem. Pro zvýšení komfortu a bezpečnosti jízdy je k dispozici celá řada asistenčních systémů.