50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 14.12. – svátek slaví Lýdie

Malotraktor Kubota B1220 ve Stáji M Ropice. Upravuje povrch jízdárny a je významným pomocníkem při práci kolem stájí

Zveřejněno: 18. 11. 2020

Při výcviku koní je povrch mimořádně důležitým faktorem, protože nevhodný terén jízdárny může působit vážné zdravotní problémy zvířat. K povrchové úpravě jízdárny v rodinné Stáji M využívají kompaktní malotraktor Kubota B1220, který byl vyvinut s ohledem na potřeby soukromých i profesionálních uživatelů. Vyznačuje se vysokou spolehlivostí, kvalitou a obratností, a tak není divu, že patří mezi nejrozšířenější typy malotraktorů.

Elegantní design zajišťuje dobrou viditelnost a pohodlí. Maximální rychlost malotraktoru činí 17 km/h a hmotnost 460 kg

V obci Ropice nedaleko Třince na Ostravsku se nachází malá rodinná Stáj M, která nabízí vyjížďky pro děti i dospělé, a to jak pro začátečníky, tak pro pokročilé. Stáj se zabývá parkurovým ježděním, trénováním koní i jezdců na závody. Projet na koni do přírody se pod odborným dohledem mohou vydat i nezkušení jezdci. Poskytuje také hiporehabilitace, což znamená aktivity a terapie, kde se setkává kůň a člověk se zdravotním znevýhodněním či specifickými potřebami. Jednou z dalších aktivit je pořádání příměstského tábora u koní pro děti, které mají rády koně a chtějí se o ně naučit starat. „Koním se věnujeme přes 28 let, klub nedávno oslavil deset let. Nyní je zde ustájeno čtrnáct koní, jsou zde jak poníci, co vozí děti, tak sportovní koně, co závodí,“ uvedla Anežka Martýnková.

„Je to pro nás významný a šikovný pomocník při práci kolem domu. Kubotu využíváme k rovnání povrchu jízdárny. Používáme ji také spolu s vlečkou při odvozu trávy během sečení, nemusíme ji tak vozit ručně v kolečkách.”
Anežka Martýnková, Stáj M

Vhodný povrch je základ pro bezpečnou jízdu na koni

Žádný funkční jezdecký areál se neobejde bez kvalitní jízdárny. Vyhovující jízdárenský povrch je nejen předpokladem dobrého výcviku koně, ale i podmínkou udržení zdraví a prevencí proti úrazům koní i jezdců v průběhu výcviku. Povrch, na kterém kůň pracuje, ovlivňuje nejen jeho výkonnost, ale především jeho zdraví. Je velmi důležité, aby povrch jízdárny měl správnou konzistenci, aby nebyl ani hluboký, ale ani tvrdý. Konzistence povrchu musí být stejná po celé jízdárně. Povrch musí být také rovný, protože nerovný povrch s dírami a hrboly koni znesnadní, pokud úplně neznemožní, udržet stálé tempo a následně si najít rovnováhu. Pravidelný trénink na nesprávném povrchu může být důsledkem problémů s kostmi, klouby, svaly a šlachami. Běžná péče o povrch spočívá například v jeho čištění (mechanické odstraňování nečistot) či jeho pravidelné úpravě (rovnání) strojem nebo jiným mechanickým způsobem.

V jízdárně je Kubota B1220 jako doma
V jízdárně je Kubota B1220 jako doma

K mechanické úpravě povrchu otevřené jízdárny ve Stáji M využívali starý automobil ve spojení s bránami. Automobil však dosloužil, a tak se letos Martýnkovi rozhodli pořídit malotraktor Kubota B1220, který dodala společnost MITRENGA a.s.: „Kubotu využíváme k rovnání povrchu jízdárny. Používáme ji také spolu s vlečkou při odvozu trávy během sečení, nemusíme ji tak vozit ručně v kolečkách. Do budoucna plánujeme za malotraktor pořídit sekačku a nakladač balíků. Je to pro nás významný a šikovný pomocník při práci kolem domu,“ uvedla Martýnková a ukázala nám areál, který je rozdělen na jízdárnu se speciálním povrchem a plochu s travnatým povrchem.

Pracoviště obsluhy je jednoduché a přehledné
Pracoviště obsluhy je jednoduché a přehledné

Legendární malotraktor

Kubota představením malotraktorů řady B20 odstartovala novou éru v segmentu traktorů s výkonem do dvaceti čtyř koní a navázala na úspěšné traktory řady B, zejména na model B6000 představený v polovině 70. let minulého století. Výkony dvanáct až dvacet čtyři koní v současnosti pokrývají také nové malotraktory Kubota řady B1 zahrnující modely B1121, B1121EC, B1161EC, B1181EC, B1241EC – EC značí malotraktor schválený pro provoz na pozemních komunikacích. Kubota B1220 se vyznačuje vysokou manévrovatelností a dostatečným výkonem. Nalezne uplatnění nejen u hobby farmářů, ale i ve stavebnictví, zemědělství, vinařství, sadařství nebo komunálním sektoru, k dispozici je i široká nabídka originálního příslušenství Kubota. Díky úzkému rozchodu se jedná také o vynikající školkařský traktor.

Maximální zatížení zadního hydraulického tříbodového závěsu činí 430 kg
Maximální zatížení zadního hydraulického tříbodového závěsu činí 430 kg

Kubota B1220 patří do řady B20 zahrnující ještě tři modely: B1620 o výkonu šestnáct koní, B1820 o výkonu osmnáct koní a B2420 o výkonu dvacet čtyři koní. Malotraktor je osazen spolehlivým kapalinou chlazeným dvouválcovým dieselovým motorem Kubota se speciální technologií spalování (E-TVCS), který dosahuje vysokého výkonu a točivého momentu při současně nízké spotřebě paliva. Do ovzduší je vypouštěno minimum znečišťujících látek. Motor o výkonu dvanáct koní je vybaven velkokapacitním alternátorem, který spolehlivě zajistí elektrickou energii i v chladných zimních dnech. Motor je spřažen s konvenční mechanickou převodovkou se šesti rychlostmi vpřed a dvěma rychlostmi zpět, aby bylo dosaženo optimální provozní rychlosti. Majitelka si pochvaluje především sladění motoru a převodovky. Pří úpravě povrchu jízdárny si vystačí s druhým rychlostním stupněm. Malotraktor je vybaven pohonem všech kol včetně uzávěrky diferenciálu pro maximální trakční schopnost. Pro práci s nejrůznějším nářadím je malotraktor vybaven zadní vývodovou hřídelí a hydraulickým tříbodovým závěsem (na přání mohou být i vpředu). Větší modely mohou mít ve výbavě navíc mezinápravový vývodový hřídel pro pohon mezinápravového žacího ústrojí.

Malotraktor je vybaven pohonem všech kol včetně uzávěrky diferenciálu pro maximální trakční schopnost
Malotraktor je vybaven pohonem všech kol včetně uzávěrky diferenciálu pro maximální trakční schopnost

Paní Martínkové se také líbí ovládání stroje, který nabízí velký prostor pro nohy a velké sedadlo. Přístrojová deska je přehledná, parkovací brzda je umístěna na vhodném místě a páky ovládání jsou barevně odlišeny. Samozřejmostí je rychlý a snadný přístup do motorové části a k filtrům pro běžnou údržbu. Údržba u Kuboty není nikterak složitá. Pozornost je potřeba věnovat doplňování provozních kapalin, čištění stroje a servisním intervalům.