Agromex - Největší distributor zemědělské techniky v ČR
Dnes je 26.4. – svátek slaví Oto

Manipulační technika CLAAS prakticky: Vyzkoušeli jsme kloubový a teleskopický nakladač při nakládce štěpky

Zveřejněno: 17. 1. 2023

CLAAS má ve svém sortimentu mimo jiné teleskopické manipulátory a kloubové nakladače různé velikosti. V tomto článku se budeme blíže zabývat manipulační technikou, kterou značka CLAAS prakticky představila během manipulace s dřevní štěpkou na farmě nedaleko Paderbornu.

CLAAS nám prakticky představil techniku během manipulace s dřevní štěpkou na farmě nedaleko Paderbornu.

Měli jsme příležitost vyzkoušet si dva kloubové nakladače a jeden teleskopický manipulátor CLAAS v praxi. Dřevní štěpku všechny tři stroje nakládaly do tandemového traktorového návěsu.

Největším prezentovaným strojem byl CLAAS TORION 1611 P o výkonu 252 koní. V zemědělství se uplatňuje při práci na silážní jámě, bioplynové stanici, hnojišti, manipulaci s balíky a komoditami. Díky paralelnímu vedení pro provoz s paletizačními vidlemi není nutné ruční manévrování. Tato funkce se aktivuje pouhým stisknutím tlačítka.

Z-kinematika výložníku má zesílená a prodloužená ramena a výkonnější hydraulická čerpadla. Díky nové Z-kinematice nabízí nakladač CLAAS TORION 1611 P výrazně větší zdvihací sílu, zejména v dolní poloze výložníku, a také větší přídržnou sílu v horní poloze výložníku, takže lze používat větší lopaty a těžší drapáky. Na farmě stroj pracoval s velkoobjemovou a vysokovýklopnou lopatou, s níž je možné nakládat i vysoké návěsy. Hromada štěpky se nacházela pod starší zastřešenou hospodářskou budovou. Tam přišly vhod automatické funkce nakladače. Kromě návratu lžíce do výchozí polohy nám obsluha ukázala nastavení horní a spodní koncové polohy výložníku až pro dvě různá nářadí. Dále je možné aktivovat funkci vyklepávání lžíce. K dispozici je také asistent sklápění. Nakladač lze navíc vybavit vážicím zařízením s paměťovou funkcí.

Největším prezentovaným strojem byl CLAAS TORION 1611 P o výkonu 252 koní.
Největším prezentovaným strojem byl CLAAS TORION 1611 P o výkonu 252 koní.

CLAAS TORION 1611 P má zesílené nápravy s provozní hmotností 15,2 tun. Velká kola a nápravy se samosvornými diferenciály zabezpečují trakci i v obtížných podmínkách. Nastavení blatníků na předních kolech lze plynule měnit směrem dovnitř až o 10 cm, aby byl zachován optimální výhled na vnější okraje předních kol při práci v silážní jámě a bylo zabráněno potenciálnímu poškození blatníků.

Nastavení blatníků na předních kolech lze plynule měnit směrem dovnitř až o 10 cm, aby byl zachován optimální výhled na vnější okraje předních kol při práci v silážní jámě a bylo zabráněno potenciálnímu poškození blatníků.
Nastavení blatníků na předních kolech lze plynule měnit směrem dovnitř až o 10 cm, aby byl zachován optimální výhled na vnější okraje předních kol při práci v silážní jámě a bylo zabráněno potenciálnímu poškození blatníků.

Písmeno "P" je označením výkonnějšího pohonu, který zkvalitňuje jízdní dynamiku. Nakladač CLAAS TORION 1611 P disponuje velkým olejovým čerpadlem převodovky VARIPOWER. Výkonnější komponenty pohonu pojezdu poskytují stroji větší trakci a zlepšují jeho jízdní dynamiku. Pro jízdu na silnici nabízí převodovka tři jízdní rozsahy, přičemž maximální trakce je dosaženo v jízdních rozsazích I a II – v těchto případech pracují dvě axiální pístová čerpadla. Pro jízdu po silnici v jízdním rozsahu III se používá pouze jedno čerpadlo a otáčky motoru se snižují prostřednictvím systému SMART ROADING, což výrazně snižuje spotřebu paliva. Tempomat s pamětí otáček slouží k udržení konstantní pojezdové rychlosti, což je užitečné například při práci se silážními vidlemi nebo zametačem. Stroj navíc pracuje efektivně díky funkci DYNAMIC COOLING, která upravuje otáčky ventilátoru – od 100 do 1 050 ot/min – podle potřeby chlazení.

Stroj CLAAS TORION 1611 P je osazen šestiválcovým motorem DPS o objemu 6,8 litru.
Stroj CLAAS TORION 1611 P je osazen šestiválcovým motorem DPS o objemu 6,8 litru.

Stroj CLAAS TORION 1611 P je osazen šestiválcovým motorem DPS o objemu 6,8 litru. Velká nádrž na naftu o objemu 310 litrů pojme dostatek paliva pro pokrytí provozu v průběhu dlouhých pracovních dní. Motor uložený napříč v zadní části stroje umožňuje snadný přístup pro údržbu a zčásti plní funkci přídavného závaží.

CLAAS TORION 738 T Sinus – Nakladač do omezeného prostoru

Naložit návěs štěpkou jsme mohli i kloubovým nakladačem s teleskopickým výložníkem. Šlo o model CLAAS TORION 738 T Sinus. Jeho klíčovou výhodou je centrální teleskopický výložník. Pro zvedání břemen je k dispozici dostatek hydraulického výkonu 93 l/min, na přání lze zvolit dodatečné vysokoprůtokové čerpadlo poskytující dalších 28 l/min pro nářadí, jako jsou zametače či mulčovače.

Naložit návěs štěpkou jsme mohli i kloubovým nakladačem s teleskopickým výložníkem. Šlo o model CLAAS TORION 738 T Sinus.
Naložit návěs štěpkou jsme mohli i kloubovým nakladačem s teleskopickým výložníkem. Šlo o model CLAAS TORION 738 T Sinus.

Při práci v omezeném prostoru pod střechou a kolem budovy přišla vhod kombinace kloubového řízení a řízení zadní nápravy. Vnitřní poloměr otáčení je pouze 1,49 metru. Kloubové řízení nakladače CLAAS TORION 738 T Sinus umožňuje otočení přední a zadní části stroje až o na každou stranu.

Nakladač CLAAS TORION 738 T Sinus lze na přání vybavit systémem SMART ROADING usnadňujícím opakované pracovní postupy. Například umožňuje nastavit výšku zdvihu, návrat lžíce nebo zobrazuje informace na 9palcovém terminálu s dotykovou obrazovkou. Systém také monitoruje zatížení nakladače pomocí senzorů. Obsluha je informována o aktuálním zatížení na ovládacím terminálu. Když je dosaženo mezních rozsahů zatížení, omezí se vysunutí/zasunutí výložníku. Jedinečnou vlastností je možnost automatického zasunutí teleskopického výložníku v kombinaci s automatickým návratem lopaty.

Stroj CLAAS TORION 738 T Sinus je poháněn čtyřválcovým motorem Yanmar o výkonu 73 koní, který splňuje emisní normu Stage V ‒ s filtrem pevných částic (DPF) a oxidačním katalyzátorem (DOC) – AdBlue zde nenajdeme. Umístění motoru za kabinou slouží také jako protizávaží. Přes kolébkový spínač lze zvolit dva rozsahy rychlostí, pojezdovou rychlost až 20 km/h v rozsahu 1 a až 40 km/h v rozsahu II. Klíčovým prvkem převodovky je automatické řazení rychlostí.

CLAAS TORION 738 T Sinus disponuje čtyřsloupkovou kabinou, zkosenou kapotou a štíhlým výložníkem.
CLAAS TORION 738 T Sinus disponuje čtyřsloupkovou kabinou, zkosenou kapotou a štíhlým výložníkem.

CLAAS TORION 738 T Sinus disponuje čtyřsloupkovou kabinou, zkosenou kapotou a štíhlým výložníkem. Vyhřívané, vzduchem odpružené sedadlo, zajišťuje pohodlí obsluhy za každého počasí. Snadno ovladatelná klimatizace zase poskytuje příjemně chladné pracovní prostředí. Třípolohový nastavitelný sloupek řízení a vysoké opěradlo také přispívají ke komfortu. Dalším charakteristickým rysem je plochá podlaha v kabině poskytující dostatek prostoru pro nohy.

Všechny klíčové ovládací prvky nakladače CLAAS TORION 738 T Sinus jsou pro pohodlí uživatele umístěny na pravém bočním ovládacím panelu a joysticku. Unikátním prvkem v této třídě výbavy je monitor s nastavitelnou výškou. Veškeré důležité parametry stroje jsou zobrazeny na 9palcovém dotykovém displeji. Domovská obrazovka je individuálně konfigurovatelná. Ergonomický joystick je v pravé loketní opěrce přímo spojen se sedadlem řidiče.

CLAAS SCORPION 746 – Rychlé a pohodlné nakládací cykly

Nakládku štěpky do návěsu prováděl i teleskopický manipulátor CLAAS SCORPION 746, který je osazen kompaktním čtyřválcovým motorem Deutz o zdvihovém objemu 3,6 litru.

Nakládku štěpky do návěsu prováděl i teleskopický manipulátor CLAAS SCORPION 746.
Nakládku štěpky do návěsu prováděl i teleskopický manipulátor CLAAS SCORPION 746.

Teleskopický manipulátor CLAAS SCORPION 746 je standardně vybaven automatickou parkovací brzdou sloužící i jako brzdový asistent pro jízdu do kopce a z kopce. Při nakládce štěpky se hodila funkce automatického zatahování teleskopického ramene při jeho spouštění. Stroj využívá pohon VARIPOWER s regulačním hydromotorem, který umožňuje dosáhnout nejvyšší rychlosti 40 km/h.