SGEF - Financování dopravní techniky
Dnes je 21.5. – svátek slaví Monika

Pícninářská technika s důrazem na robustnost a dlouhou životnost vzniká v nejmodernějším polském závodě

Zveřejněno: 10. 5. 2019

Ve světové top desítce mezi výrobci pícninářské techniky, v top pětce mezi výrobci zemědělských strojů v Polsku, jednička ve výrobě pícninářských strojů, mulčovačů a sněhových radlic v Polsku, výrobce strojů pro světoznámé značky – to je jen základní výčet toho, čím je dnes společnost SaMASZ, v jejímž čele od roku 1984 setrvává její zakladatel Antoni Stolarski. Čekal až na letošní rok, aby první velkou skupinu českých zákazníků přivítal v rámci Zákaznických dnů už ve zbrusu nové továrně v Zabłudowě.

Žací trojkombinace SaMASZ KDD 861STH a KDF 301S

O historii a současnosti společnosti SaMASZ bude pojednávat samostatný článek, přesto ve zkratce představíme alespoň novou továrnu, neboť progres výroby je obdivuhodný. SaMASZ během velmi krátké doby výrobu téměř zdvojnásobil a přestěhoval se do Zabłudowa, kde za v přepočtu půl miliardy korun vybudoval prvotřídní výrobní závod. Ten v současnosti zabírá plochu 26 ha, z čehož je využito zatím 13 ha (haly pokrývají 3,8 ha, silnice a volná plocha zbývající výměru) další výměra je připravena pro případné rozšíření výroby. Kromě montážních hal je zde soustředěno i vývojové a výzkumné středisko (2,2 ha). Zaměstnání najde skoro 800 lidí (v plánu je až 1300) a produkty putují do celého světa (a to i v jiné, než typické zelené barvě). Tématem Zákaznických dnů byla prezentace aktuální produktové nabídky a inovací pro letošní a následující rok.

Nový výrobní závod SaMASZ v Zabłudowě.
Nový výrobní závod SaMASZ v Zabłudowě.

Jak sám zakladatel v úvodním projevu českým zákazníkům řekl, každého uživatele strojů SaMASZ berou jako reklamu na svůj výrobek a člena rodiny. Toto tvrzení však zavazuje společnost k plnění vysokých nároků ze strany zákazníků, mezi které mimo jiné patří Východní státy, kde často techniku přetěžují. Proto je kvalita a spolehlivost strojů na prvním místě. Při poutavé show se ukázala řada stěžejní techniky, kde se při jejím vývoji uplatnily pětatřicetileté zkušenosti s výrobou.

Jádro sekaček SaMASZ tvoří lišta Cut

Nejžádanější skupinou žacích strojů jsou diskové typy (bubnové SaMASZ vyrábí rovněž). Srdcem strojů je žací lišta s názvem LiteCut nebo PerfectCut, jejich díly jsou kalené a vyrobeny z oceli odolné proti oděru a opotřebení. LiteCut využívá liniový pohon. Toto řešení přináší řadu výhod, jako je například montáž ozubených kol o průměru 144 mm nebo 110 mm, které lze snadno vyměnit bez nutnosti rozšroubování celé žací lišty. Napětí na ozubená kola je rozložené a vždy jsou v záběru tři zuby. Pevná olejová převodovka je před poškozením chráněna zvláštním plazem. Konstrukce lišty je šroubovaná, kompaktní a lehká. Téměř třímetrové žací stroje s touto lištou je tak možné agregovat s lehkými traktory již o výkonu od 60 koní. Šroubovaná konstrukce dovoluje demontovat lištu v polních podmínkách svépomocí v případě opravy či údržby. Moduly disků disponují systémem ochrany, která má funkci bezpečnostního klínku. Modul je opakovaně použitelný i po výměně tohoto klínku. Nože uchycené robustními šrouby a centrálním držákem je možné rychle vyměnit za pomocí speciální páky na zadní straně žací lišty. Disky mají speciální tvar pro hladký tok posečeného materiálu a snížení provozního zatížení.

SaMASZ u diskových žacích strojů využívá lišty LiteCut nebo PerfectCut.
SaMASZ u diskových žacích strojů využívá lišty LiteCut nebo PerfectCut.

Naopak u lišty PerfectCut je pohon planetární, což znamená, že pohon celé žací lišty je prováděn pouze přes velká středová ozubená kola o průměru 215 mm. Kolo disku je hnáno pouze hnacím kolem a nepřevádí tak žádnou další sílu na jiná kol. I konstrukce je odlišná, u PerfectCut je totiž svařovaná. Výhody svařované konstrukce tkví v možnostech integrace různých prvků, jako jsou plazy a podložky do čela lišty. Dále má větší trvanlivost a není náchylná na zkroucení. Žací lištu i zde chrání střižný klínek, plazy, ale i výměnné kluzné podložky.

Detaily tvoří celek

Jako první přišly při prezentaci na řadu stranově nesené typy žacích strojů, mezi nimi i model KT 301S, jehož žací ústrojí je zavěšené na středu proto, aby bylo rozložení zatížení na podloží po celé šířce pracovního záběru. Centrální zavěšení též umožňuje lepší kopírování terénu a velký úhel vychýlení (do 24°). Stejné hodnoty vychýlení a zvednutí nad zem do výšky až 50 cm provede hydraulické zabezpečení při nárazu na překážku. Po překonání překážky dojde automaticky k vrácení do pracovní polohy. Ve volitelné výbavě může majitel zvolit hydropneumatické odlehčení, jež se nastavuje pohodlně jedním stisknutím tlačítka na ovládacím panelu v kabině traktoru. Časté přejezdy, maximální výšky a délky vyřešil výrobce chytře – u modelů KT jsou rovnou tři druhy transportních pozic (svisle, bokem k traktoru; svisle, vzad za traktorem; vodorovně za traktorem). KT do přepravní, pracovní a parkovací pozice uvádí patentovaná západka.

Podniky orientující se na živočišnou výrobu a krmením dobytka čerstvým krmivem sklizeným přímo z pole by určitě zajímal druhý prezentovaný model TORO 30 s tzv. tlačným závěsem (menší vzdálenost od traktoru, lehčí závěs), jež umožňuje snazší sklizeň ve svahu a agregaci s méně výkonným traktorem. TORO je vhodný na rovné louky v kombinaci se samosběracím vozem.

Žací stroj s centrálním zavěšením prezentovala ještě novinka - XT 390 s pracovním záběru 3,9 m. U tohoto modelu je možné výšku sečení regulovat stopově od 4,5 cm do 7 cm. O odlehčení a bezpečnost při provozu se postará hydropneumatický odlehčovací systém s unikátním integrovaným hydraulickým bezpečnostním zařízením při najetí na překážku. V přepravní poloze má lišta náklon 125°, čímž je zabezpečena jednak nízká přepravní výška, tak lepší viditelnost v postranních zrcátkách traktoru a v neposlední řadě zvýšená stabilita při přepravě. V závěsné hlavě se nachází integrovaná hydraulická bezpečnostní pojistka závěsu. Výrobce udává, že vyklopení žacího stroje na prvním disku je větší než 50 cm a zdvih je minimálně 30 cm, což je prý největší rozmezí na trhu.

XT 390 s pracovním záběru 3,9 m. U tohoto modelu je možné výšku sečení regulovat stopově od 4,5 cm do 7 cm. (foto – SaMASZ).
XT 390 s pracovním záběru 3,9 m. U tohoto modelu je možné výšku sečení regulovat stopově od 4,5 cm do 7 cm. (foto – SaMASZ).

Následně přijel traktor Deutz-Fahr s „letadlem“ - sestava KDD 861STH (zadní) a KDF 301S (čelní). Zadní je nejmenší typ z řady KDD a disponoval volitelnými pásovými dopravníky zajišťující odkládání řádku. Stroj měl samostatný hydraulický okruh, protože každý dopravník má vlastní hydromotor, díky čemuž je možné nezávisle regulovat rychlost pravé či levé strany dopravníku (i vzájemné přiblížení k sobě) anebo zcela vyřadit z provozu. Použitím dopravníků odpadá operace shrnování píce.

Každý dopravník má vlastní hydromotor, díky čemuž je možné nezávisle regulovat rychlost pravé či levé strany dopravníku (i vzájemné přiblížení k sobě) anebo zcela vyřadit z provozu.
Každý dopravník má vlastní hydromotor, díky čemuž je možné nezávisle regulovat rychlost pravé či levé strany dopravníku (i vzájemné přiblížení k sobě) anebo zcela vyřadit z provozu.

Stroj byl opatřen i nejžádanější těžší variantou prstového kondicionéru (odpadá operace obracení posečené hmoty). Pohon kondicionéru obstarává převodovka, stejně jako pohon lišty. Na výběr je mezi více typy kondicionérů, například válcový se nejčastěji používá při sklizni na mačkání vojtěšky. Kondicionér má šroubovicový tvar, tudíž je schopen sklízený materiál odhodit na pás bez kontaminace píce. Nad kondicionérem se nachází nastavitelný plech. Když se sklízí méně materiálu, tak se spustí těsně nad kondicionér. Když se naopak sklízí větší množství hmoty, tak zase úplně nahoru. Nastavování tohoto plechu přijde vhod v případě, kdy například za pásem zůstávají zbytky materiálu. Plech je vhodné alespoň o jednu dírku přizvednout. Tak se docílí toho, že kondicionér bere veškerý materiál, který pak nelétá před pás.

Kondicionér má šroubovicový tvar, tudíž je schopen sklízený materiál odhodit na pás bez kontaminace píce. Nad kondicionérem se nachází nastavitelný plech, aby za pásem nezůstávaly zbytky materiálu.
Kondicionér má šroubovicový tvar, tudíž je schopen sklízený materiál odhodit na pás bez kontaminace píce. Nad kondicionérem se nachází nastavitelný plech, aby za pásem nezůstávaly zbytky materiálu.

Dopravníky píce jsou opatřeny speciálními čistícími pásky zabraňující hromadění nečistot a budoucímu poškození dopravníku. Za válce se totiž často při sklizni pícnin lepí hmota. Obsluha ale v tomto případě přímo za provozu snadno zatáhne za páku a válec vytře. Poblíž se nachází jen dva otvory, které se jednou za čas musí kompresorem ofouknout. Pásy se snadno mění a sklápí, ve spodní části je pouze osm šroubů – celý pás se vysune dolů a vymění, což je prý záležitost maximálně hodiny a půl. Za zmínku stojí i senzory přiblížení, přesněji regulovatelné souvraťové snímače, jež ulehčují práci na souvrati a zabraňují sklopení stroje do přepravní polohy při aktivaci pohonu hřídele. Přes 2000 těchto strojů již jezdí po světě. V Rusku s tímto typem za jednu sezónu sklidí až 12 000 hektarů hmoty, která by se v našich podmínkách mulčovala…

Čelní žací stroj prezentoval typ KDF 301S s plynule nastavitelnou výškou sečení (od 4,5 cm do 7 cm). Tyto čelní stroje se vyrábí ještě ve verzi 340 - má lepší překryv. Už zavěšení prozrazuje, že má velmi dobré kopírování, které se podle zástupce společnosti N&N Košátky potvrdilo i v německých testech. Konstrukce je velmi jednoduchá, skládá se z paralelogramu a předního zavěšení. Sekačka je ve své podstatě tažená. Rám byl inovován kvůli novým bezpečnostním předpisům, proto je patrný i rám zabraňující nežádoucím pohybům plachty tam, kam nemá. I tento model byl vybaven kondicionérem. Jeho pohon zajišťuje široký klínový řemen s vysokou životností. Ať už je stroj dodáván s kondicionérem nebo bez, sekačku je možné díky otočné převodovce agregovat do pravotočivého či levotočivého vývodového hřídele.

Konstrukce je velmi jednoduchá, skládá se z paralelogramu a předního zavěšení. Sekačka je ve své podstatě tažená.
Konstrukce je velmi jednoduchá, skládá se z paralelogramu a předního zavěšení. Sekačka je ve své podstatě tažená.

Odlišný profil konstrukce obraceče

Další traktor přivezl na ukázku nový obraceč píce. Obraceč je do přepravní a pracovní polohy skládaný hydraulicky dvojicí pístnic. Veškeré kloubové spoje jsou mazané. U tohoto typu obraceče lze nastavit kolečka i na stranový rozhoz. SaMASZ jako jeden z mála výrobců používá mezi rotory trubkový profil. Opět je u stroje vyzdvihována hlavně robustnost. Horní část rotoru je složena ze dvou talířů (horní a spodní). Převodovka s olejovou náplní a se snadno přístupnými mazacími body zajišťuje konstantní přenos výkonu k rotoru. Je též součástí hlavního rámu, což snižuje celkovou hmotnost stroje. Obraceč je zavěšen na rámu a tak zajišťuje kopírování povrchu, při práci je v plovoucí poloze a nijak se nekroutí či neláme. Obraceč je možné doplnit o podpůrná kolečka, stroj se pak chová jako tažený. Polohu na souvrati zabezpečuje západkový mechanismus a nevyžaduje přerušení pohonu nebo sklopení stroje.

SaMASZ jako jeden z mála výrobců používá u obraceče místo kruhového profilu obdélníkový, jinak též nazývaný trubkový.
SaMASZ jako jeden z mála výrobců používá u obraceče místo kruhového profilu obdélníkový, jinak též nazývaný trubkový.

Všechny typy shrnovačů včetně horké novinky na obzoru

SaMASZ vyrábí i tzv. hřebenové shrnovače Twist umožňující shrnování píce při současném lisování či sběru řádku senážním vozem (ušetří se přejezdy po poli). Shrnovač je možné agregovat do předního i zadního závěsu traktoru. Konstrukce shrnovače, respektive dvě pracovní sekce jsou koncipovány do tvaru V. Sekce disponují nosníky s prsty. Skládání do přepravní a pracovní polohy zajišťuje hydraulický válec. Samotný pohon shrnovače je řešen hydraulicky, není tedy nutná kloubová hřídel. Stejně jako je možné regulovat pracovní výšku, tak i rychlost otáčení.

Skládání do přepravní a pracovní polohy zajišťuje hydraulický válec.
Skládání do přepravní a pracovní polohy zajišťuje hydraulický válec.

Nejrozšířenějším typem shrnovačů jsou tažené modely se středovým a stranovým ukládáním řádku. První jmenovaný model, řady Z2, jsme si mohli prohlédnout. Tato řada obsahuje dva modely pokrývající pracovní záběry od 7,2 m do 8,4 m. Prezentovaný model měl plynulou hydraulickou regulaci pracovního záběru za pomocí pístnic. Menší model má mechanickou regulaci (tři polohy – 7,20, 730, 7,60 m). Šestikolový tandemový podvozek u každého rotoru je již ve standardní výbavě a zabezpečuje lepší kopírování nerovností na poli a lepší stabilitu prostřednictvím kloubu v podélné ose. Ramena rotoru jsou odnímatelná, což je výhodné v případě snížení přepravní výšky stroje. Rychlost skládání a rozkládání je nastavitelná. Zadní náprava shrnovače je nuceně řiditelná.

Šestikolový tandemový podvozek u každého rotoru je již ve standardní výbavě a zabezpečuje lepší kopírování nerovností na poli a lepší stabilitu prostřednictvím kloubu v podélné ose.
Šestikolový tandemový podvozek u každého rotoru je již ve standardní výbavě a zabezpečuje lepší kopírování nerovností na poli a lepší stabilitu prostřednictvím kloubu v podélné ose.

U rotorů používá SaMASZ převodové skříně Starosielski s olejovou náplní a s výměnnými ojnicemi. Převodovka je hermeticky uzavřená a bezúdržbová (pouze dva mazací body na ložiska). Pohon přenáší velké kuželové kolo. Válce včetně vaček jsou kontinuálně mazány. Ojnice a vačková kola jsou vyrobena z tvárné litiny zaručující vysokou pevnost v tlaku a ohybu. Provedení tělesa ojnice zajišťuje nepřetržité mazání kladek, ojnic a ložisek. Vačková kola mají průměr jen 283 mm a v kombinaci s velkým zdvihem se rychle otevírají a zavírají ramena. Prsty shrnovače jsou speciálně upevněny ve specifické poloze, aby se zabránilo otírání o rameno. Prsty z drátu o průměru 9,5 mm jsou obtočeny kolem držáku třikrát. Nechybí ani zabezpečení před jejich ztrátou. Jak je z pohledu na shrnovač patrné, nikde nejde vidět kardan. Má to jednoduché vysvětlení, kardan je schovaný uvnitř rámu shrnovače. V zadní části je integrovaná převodovka rozvádějící pohon na pravý a levý rotor.

U rotorů používá SaMASZ převodové skříně Starosielski s olejovou náplní a s výměnnými ojnicemi.
U rotorů používá SaMASZ převodové skříně Starosielski s olejovou náplní a s výměnnými ojnicemi.

Na trhu je však ještě jeden druh shrnovačů – pásový. I tuto kategorii chce SaMASZ ovládnout a nabídnout za rozumnou cenu. Redakce Agroportal24h.cz se mohla exkluzivně podívat do prototypové dílny, kde se rodí zbrusu nový pásový shrnovač. Brzy by měl na trh přijít s menším záběrem a později s větším.

Nejen sekačky, mulčovače a radlice

Výrobní sortiment společnosti SaMASZ zahrnují také mulčovače do předního, zadního závěsu, pro montáž mezi nápravy traktoru, příkopová ramena a pracovní hlavice. Nám se předvedl kladívkový mulčovač střední třídy Kangu s rotorem o průměru 133 mm uloženým v dvouřadých válečkových ložiskách. Mulčovač byl připojen k pantografu, který poskytuje velký horizontální rozsah usnadňující například vyhýbání se překážkám bez nutnosti změny dráhy traktoru – nastavení umožňuje mulčovač používat za traktorem nebo vedle něj. Možná je práce v rozsahu od – 65° do + 90°. Třeba model Kangu 220 má rozsah od středu zadní části traktoru až po začátek mulčovače 160 cm, což je na trhu ojedinělé. Mulčovač byl agregován s traktorem John Deere 6215R, který vpředu nesl mulčovač super těžké třídy Mamut. Pomocí horních čepů je možné mulčovač používat jak vpředu, tak vzadu.

Mulčovače mají spirálové uložení nožů nebo kladiv pro intenzivní drcení materiálu, rychlejší sušení a rozkládání.
Mulčovače mají spirálové uložení nožů nebo kladiv pro intenzivní drcení materiálu, rychlejší sušení a rozkládání.

S příkopovým ramenem KWT uchyceným do zadního závěsu přijel traktor Deutz-Fahr. Tento model má dosah do 6,5 m, top modely až 9 m. KWT má vlastní hydraulický okruh složený z olejové nádrže, čerpadla, pohonu, chladiče a olejového filtru. Při najetí na překážku zafunguje hydraulické bezpečnostní zajištění.

Pro odstavení slouží čtyři nastavitelné podpůrné nohy.
Pro odstavení slouží čtyři nastavitelné podpůrné nohy.

Poslední souprava přijela na plochu s nůžkami uchycenými na hydraulickém prodlužovacím ramenu namontovaném na čelním nakladači traktoru. Rameno se vysouvá do boku (do 110 cm) a má bezpečnostní nárazovou pojistku. Samotný rám je jištěn proti nárazu. Upínací deska umožňuje naklonění v rozsahu do 110°. Zajímavostí je, že je použit patentovaný systém rámu, který se využívá také u sněžných radlic. Proto je vhodný pro všechny typy a značky traktorů a čelních nakladačů.

Rameno se vysouvá do boku (do 110 cm) a má bezpečnostní nárazovou pojistku.
Rameno se vysouvá do boku (do 110 cm) a má bezpečnostní nárazovou pojistku.

Až do těchto řádku to vypadá, že je SaMASZ výrobcem jen pícninářské techniky, ale jak je v úvodu napsáno, vyrábí i zmíněné mulčovače, taktéž i sněhové radlice. Dokonce nesou logo SaMASZ tažené jednonápravové (s jedním míchacím šnekem) a dvounápravové (s dvěma míchacími šneky) krmné vozy, které pro SaMASZ vyrábí jiný výrobce. První kusy přijdou na český trh příští rok, protože musí ještě podstoupit řadu schvalovacích procesů. A na co se můžeme těšit? Pan Aleš Nezbeda z N&N Košátky s.r.o. prozradil, že krmný vůz bude možné vybavit prakticky vším, co je v současnosti u krmných vozů obvyklé.

Jednonápravový krmný vůz s jedním vertikálním míchacím šnekem brzy oficiálně dorazí i na český trh.
Jednonápravový krmný vůz s jedním vertikálním míchacím šnekem brzy oficiálně dorazí i na český trh.

Přečtěte si také

— kontakty —

N&N KOŠÁTKY s.r.o.

Kropáčova Vrutice 111, 29479 Kropáčova Vrutice

E: nn-kosatky@nn-kosatky.cz   T: +420 326 393 219   WWW: https://www.nn-kosatky.cz/

Autor: Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

Tématické tagy

Nové

Zetor 6911 v chatrném stavu kompletně rozebral a zrenovoval. Výsledek je nádherný

Zveřejněno 19.5. Traktor Zetor 6911 spadal do tzv. třetí modernizace. V této modernizaci byla u pozdějších modelů novinkou mechanicky pružinou odpružená sedačka. Traktory také měly pro snazší řazení převodových stupňů převodovku vybavenou zařízením pro přibrzďování… jít na článek

Američan vyrobil plně elektrický traktor, který slibuje mnohé. Od roku 2020 s ním chce dobýt celý svět

Zveřejněno 18.5. Americký výrobce Solectrac, jehož zakladatel má prý téměř třicetileté znalosti v oblasti elektrifikace, vyvinul a vyrobil plně elektrický traktor, se kterým chce od roku 2020 dobýt celý svět. Již nyní je v prodeji v Americe. Podívejte se, jakých… jít na článek

6215 TTV Warrior: Limitovaná edice míří do kompaktní třídy traktorů

Zveřejněno 15.5. Již v roce 2017 představil německý výrobce traktorů Deutz-Fahr dva modely traktorů ve speciálním černém lakování - 9340 TTV a 7250 TTV Warrior. Vzhledem k vysoké poptávce je nyní k dispozici limitovaná edice kompaktního modelu 6215 TTV Warrior s… jít na článek