Early bird - Sleva 10 % na Axial-Flow kombajn do 30. 11. 2021
Dnes je 24.10. – svátek slaví Nina

Podívejte se, jak se vyrábí traktory Zetor. Kvalita a efektivita výroby během posledních dvou let vzrostla

Zveřejněno: 1. 2. 2021

Značka Zetor vznikla už po 2. světové válce jako součást Zbrojovky Brno. V Brně se v minulosti vyráběly automatické váhy, psací stroje, převodovky pro traktory a motory pro motocykly či automobily. První prototyp traktoru dokončila továrna v roce 1945. Jak probíhá moderní výrobní proces současných traktorů Zetor?

Každý traktor prochází válcovou zkušebnou, brzdovou stolicí a boxem PTO. Provádí se také plnění klimatizace. zdroj foto - ZETOR TRACTORS a. s.

Při příležitosti představení nových traktorů Zetor Forterra HSX a Crystal HD v areálu brněnského výrobce Zetor Tractors, a.s. si redakce Agroportal24h.cz mohla prohlédnout zdejší výrobní prostory.

Zetor v současnosti nabízí celkem osm modelových řad traktorů, malotraktorů a traktorových sekaček – Zetor Primo, Compax, Utilix, Hortus, Major, Proxima, Forterra a Crystal, z nichž čtyři poslední jmenované se vyrábějí přímo v Brně. Ostatní modely jsou dováženy z Jižní Koreje. Zatímco nejmenší traktorová sekačka nabízí výkon motoru 20 koní, největší traktor Zetor až 170 koní. Výrobu zabezpečuje skoro 90 dělníků, Zetor celkově zaměstnává přes 450 zaměstnanců. Každý dělník je zaškolen, prochází přezkoušením a je průběžně kontrolován. Kromě traktorů jsou v Brně vyráběny i některé náhradní díly a motory. Značná část roční produkce je určena na export, ve výrobě jsme viděli i sady určené do Ruska. V době naší návštěvy činila denní produkce 12 traktorů.

Přehledná výroba

Ve srovnání s minulými lety došlo k nárůstu kvality a efektivity výroby. Ve výrobě se přešlo na tzv. trubkový systém. Před jeho zavedením byla montáž traktorů nepřehledná, využívaly se palety, papírové či dřevěné krabice, bedny apod. I hlučnost v hale se snížila, protože už se ve větší míře využívá komfortnější akumulátorové nářadí. Zetor se během posledních dvou let zaměřil na celkovou kvalitu výroby, čímž se výrazně snížil průměrný počet závad na traktoru vzniklých během výroby. Ve výrobě jsou využívány doprovodné karty a čárové kódy, jež informují o dané specifikaci traktoru, výrobním číslu a zakázky, čímž je znemožněna záměna dílů během výroby. Postupy, u kterých je předpokládána větší chybovost, jsou nafoceny a má k nim přístup každý dělník. Funguje též spolupráce s mistry.

Zpřístupněna nám byla montážní hala traktorů skládající se z logistického centra a pěti montážních linek: pro motory, kabiny, spojení převodovky a motoru či přejímky. Zatímco linka pro spojení motoru a převodovky a konečná montáž patří do tzv. pásové výroby, ostatní linky jsou taktové, ručně posuvné. Nejdelší linkou je ta, u níž probíhá konečná montáž – dlouhá je 120 metrů a má 15 pracovních pozic. Při naší návštěvě se na ní nacházely modely Proxima. Na lince s kabinami se zrovna vyskytovaly kabiny určené pro modely Proxima a Forterra.

Část haly zabírá logistické centrum sloužící pro návoz materiálu na výrobní linku – kapot, kabin apod. Zajímavostí jsou tzv. supermarkety – dělník dostane vybavovací list, což je seznam položek potřebných k výrobě, načež položky najde v regálech, vloží je do vozíku a odveze na konečnou montáž. Seznam položek se shoduje se specifikací daného traktoru. Spojovací materiál doplňují dvakrát týdne pracovníci externí firmy, zatím se jedná o menší položky, v plánu je takto doplňovat i větší položky. Na každé lince je přítomen nejen mistr, ale rovněž dispečer, který se stará o materiálový tok, aby výroba byla plynulá.

Vlastní výroba i dovoz komponentů

Zatímco kabiny pro traktory ve starém designu si Zetor vyráběl sám, kabiny pro traktory v novém designu nakupuje. Na skelet kabiny jsou v první řadě namontovány blatníky, klimatizace, podlaha, sedadla, elektro-svazky, skla a střecha. Každá kabina musí projít testem, kde se odzkouší elektroinstalace. Pokud dojde k poruše, systém kabinu neuvolní dále ke konečné montáži. Denně se kabiny testují ve sprchovém boxu, kde je odzkoušena těsnost.

V Brně se vyrábí motory pro modely Proxima a Forterra. Motory pro Crystal a Major jsou dováženy, pochází od německé firmy Deutz. Každý motor projde zkušebnou, kde se minimálně 2,5 hodiny zkouší. Po testu se veškeré údaje archivují – jedná se o teplotu, spotřebu apod. Drobné chyby je možné odstranit ihned, u vážnějších nedostatků putuje motor na revizní pracoviště, kde se rozebere, zkontroluje a závada se opraví. Motor pak putuje opět do zkušebny a odtamtud na linku pro spojení s převodovkou. Každý motor a převodovka mají doprovodnou kartu (výrobní číslo, zakázka) a vlastní výrobní štítek. Převodovky pro traktory Proxima, Forterra a Crystal si Zetor vyrábí sám, další nakupuje u firmy CARRARO. Firma CARRARO dodává i přední hnané nápravy. Po spojení motoru s převodovkou jsou namontovány nápravy a konzole, na kterou se vyrazí výrobní číslo traktoru. Následuje montáž závěsu, vzduchotechniky, hydrauliky, hadic, koncovek, konektorů atd. Posléze přijde na řadu odmaštění, ofukování a osušení. Podvozek pak putuje do lakovacího tunelu.

V rámci postupné kompletace traktoru dochází také k montáži například brzd, chladiče, kabiny a nádrže. Přichází na řadu také naplnění provozních kapalin. Na konci linky nastává čas na první start motoru. Proběhne také napojení diagnostiky do traktorové jednotky pro kontrolu závad. Pokud traktor nemá žádné závady, jede do zkušebny. Každý traktor prochází válcovou zkušebnou, brzdovou stolicí a boxem PTO. Provádí se také plnění klimatizace. Pokud traktor všemi stanovišti projde, je předán na výstupní kontrolu kvality. Součástí haly je také prostor, respektive dílna pro speciální úpravy. Tam se většinou provádí montáž čelního nakladače – zde opět traktor prochází výstupní kontrolou.

Jaký byl rok 2020?

„V roce 2020 bohužel epidemiologická opatření přijatá po celém světě obchod se zemědělskou technikou negativně ovlivnila. Pravděpodobně tato opatření zasáhnou i do příštích let z důvodu předpokládaných nižších výnosů v zemědělské výrobě. Tuto perspektivu vyvažuje fakt, že na domácí půdě – v České republice a na Slovensku – se traktory ZETOR ve svém výkonovém segmentu stále drží na předních pozicích. Stabilní pozici si drží v pásu zemí Pobaltí, Střední Evropy, Balkánu a Skandinávie. Radost máme také z trhů s rostoucím potenciálem, jako jsou například Spojené státy, Velká Británie, Německo nebo Bosna a Hercegovina. Dobrou vizitkou je, že v posledních čtyřech letech značka ZETOR vstoupila na nové zahraniční trhy, jako jsou Keňa, Etiopie, Súdán, Rwanda, Myanmar, Indonésie, Jemen, Kolumbie, Costa Rica nebo Uruguay a v neposlední řadě Vietnam. Významný projekt se týká vstupu ZETORU na indický trh. V lednu 2020 bylo podepsáno Memorandum o spolupráci s tradičním indickým výrobcem traktorů, společností VST Tillers Tractors. Nyní probíhá v režii obou společností vývoj nového traktoru primárně určeného pro indický trh, který by měl být uveden v roce 2022. V roce 2020 se podařilo dokončit aplikaci nového designu na řadu FORTERRA a CRYSTAL, řada užitkových traktorů je nyní již kompletně v novém. Do produktového portfolia navíc přibyly dvě modelové řady kompaktních traktorů, ZETOR PRIMO a ZETOR COMPAX. Společnost ZETOR TRACTORS a.s. dále posiluje pozici rozvojem distribučních kanálů a vstupem na nové trhy. Klíčové je také neustále zvyšovat kvalitu poprodejních služeb, aby zpětná vazba od zákazníků byla v co nejvíce pozitivním duchu," uvedli zástupci firmy ZETOR TRACTORS a. s.