Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

Štěpkovače Först snadno odvezete autem. V těžším terénu se uplatní pásové varianty

Zveřejněno: 1. 3. 2022

Štěpkovače Först si poradí se všemi typy materiálů. Ať už jsou uloženy na kolovém nebo pásovém podvozku, vždy jde o kompaktní techniku osazenou benzínovým nebo dieselovým motorem. Först je globální značka z britského Andoveru v Hampshire s pobočkami ve Velké Británii a Německu. Své obchodní a servisní zastoupení má i v České republice – prostřednictvím společnosti MANATECH CZ.

Štěpkovače Först je možné táhnout za automobilem.

Společnost Först vznikla v roce 2012 s cílem vyrábět štěpkovače prvotřídní kvality a za rozumnou cenu. První svůj štěpkovač uvedla na trh už o rok později a věřila mu natolik, že jej hned prezentovala na první výstavě a poskytla na něj tříletou záruku. Zájem o štěpkovače Först rostl, a v roce 2014 byla proto rozšířena nejen výrobní kapacita podniku, ale i sortiment této značky – o větší model. V roce 2015 Först vyvinul a vyrobil štěpkovač Först XRO Traxion s pásovým podvozkem pro železničáře. V roce 2016, s ohledem na dosavadní úspěchy firmy, došlo k založení dceřiné společnosti v Německu, která umožnila prodávat štěpkovače tamním arboristům. V roce 2017 byl na trh uveden první štěpkovač Först ST6P o hmotnosti 750 kg. V letech 2018 až 2019 byly výrobní kapacity fabriky opět rozšířeny, současně s tím byly vylepšeny zákaznické služby o ForstAssist, jehož význam objasňujeme dále v textu. Ve stejné době společnost uvedla na trh i první řadu dieselových štěpkovačů vyhovujících emisní normě Stage V a v roce 2020 pak také dlouho očekávaný štěpkovač Först TT6. Obrovský zájem o štěpkovače vyústil v roce 2021 v otevření nového výrobního závodu v polské Lodži, kde bude vyráběn model Först ST6P.

Vyspělé elektrické řízení a odolný podávací válec štěpkovače Först

Först vyrábí štěpkovače na kolovém podvozku, které lze tahat automobilem, a na pásovém podvozku s vlastním pojezdovým ústrojím. V obojím případě mají modely vlastní motor. V nabídce se navíc nachází i stroje určené ke spojení s traktorem přes vývodovou hřídel (PTO). Otvor s podávacím válcem pro transport dřevin má v závislosti na modelu štěpkovače Först rozměr 200 mm x 225 mm nebo 150 mm x 200 mm.

Štěpkovače Först využívají jednoduchý, ale vyspělý systém elektrického řízení AutoIntelligence, který se stará o veškerou elektroinstalaci stroje.
Štěpkovače Först využívají jednoduchý, ale vyspělý systém elektrického řízení AutoIntelligence, který se stará o veškerou elektroinstalaci stroje.

Štěpkovače Först využívají jednoduchý, ale vyspělý systém elektrického řízení AutoIntelligence, který se stará o veškerou elektroinstalaci stroje. Je odolný proti vodě a vibracím a schopen uživatele upozornit na nutnost údržby (či doporučit běžnou údržbu). Štěpkovače Först jsou osazeny dvojitým hydraulickým horizontálním podávacím válcem, který zajišťuje mimořádnou přilnavost ke dřevu. Rychlost podávacího válce lze měnit tak, aby byla co nejefektivnější pro daný typ štípaného dřeva, resp. pro nastavení požadované hrubosti štěpky.

Vybrané modely štěpkovačů Först disponují centrálním mazáním.
Vybrané modely štěpkovačů Först disponují centrálním mazáním.

Uživatelům štěpkovačů Först je k dispozici tým technické podpory v rámci služby FörstAssist. Pracovníci asistenční podpory jsou připraveni poskytnout podporu a pomoc v případě mechanických problémů nebo zodpovědět technické dotazy týkající se výrobku. Společnost Först byla prvním výrobcem v oboru, který nabídl na štěpkovače komplexní záruku na 3 roky. Pokud si zakoupíte originální servisní díly Först, můžete provádět vlastní servis, aniž by došlo k jakémukoli omezení platnosti záruky.

Štěpkovače Först s kolovým podvozkem

Štěpkovače Först s kolovým podvozkem jsou zastoupeny pěti modely (Först ST6P, TT6, ST6D, ST8D a ST8P) ve hmotnostní kategorii 745 kg až 2 135 kg.

Se štěpkovačem Först je možné otáčet o 360 stupňů.
Se štěpkovačem Först je možné otáčet o 360 stupňů.

Štěpkovač Först ST6P patří mezi nejrobustnější stroje své třídy, což z něj dělá nejprodávanější benzínový štěpkovač v Evropě (v kategorii s otvorem o rozměru 150 mm x 200 mm). Je opatřen systémem podávacích válců FörstGrip a setrvačníky, jež umožňují zpracování dřevomateriálu všeho druhu, a benzínovým motorem Briggs & Stratton Vanguard V-Twin (37 koní), který je díky technologii elektronického vstřikování paliva úsporný.

Ovládání štěpkovačů Först je jednoduché.
Ovládání štěpkovačů Först je jednoduché.

Model Först ST6P používá stejnou štěpkovací komoru, setrvačník, systém podávacích válců a násypku jako jeho „starší bratr“ Först ST6D, na rozdíl od něj má však robustní panely z laminátu, kratší podvozek a mnohem lehčí benzínový motor, díky čemuž je registrován v kategorii strojů do 750 kg hmotnosti. Automobil s připojeným štěpkovačem tak lze řídit i bez řidičského průkazu B+E.

Štěpkovače Först jsou osazeny dvojitým hydraulickým horizontálním podávacím válcem, který zajišťuje mimořádnou přilnavost ke dřevu.
Štěpkovače Först jsou osazeny dvojitým hydraulickým horizontálním podávacím válcem, který zajišťuje mimořádnou přilnavost ke dřevu.

Först TT6 je dosud nejuniverzálnějším výrobkem z řady štěpkovačů této značky. Díky otočnému stolu (360 stupňů) je kompaktní a uživatelsky přívětivý a je vhodným štěpkovačem jak pro stavební firmy, tak pro arboristy pracující v městských oblastech. Váží méně než 750 kg.

Štěpkovače Först jsou osazené různě výkonnými motory.
Štěpkovače Först jsou osazené různě výkonnými motory.

Výkonnější motor nabízí model Först ST6D. Na výběr je ze dvou motorizací: dieselový motor Doosan o výkonu 42 koní nebo dieselový motor Kubota o výkonu 24 koní. V závislosti na výběru motoru štěpkovač váží 975 kg nebo 1105 kg. Široký zásobník, robustní celonerezová konstrukce jsou u řady Först 6D standardem.

Model Först ST8D disponuje dieselovým motorem Doosan s výkonem 55 koní a obrovským točivým momentem, takže si hravě poradí s jakýmkoli druhem dřeva.

Model Först ST8P je osazen benzínovým motorem Kubota o výkonu 57 koní. Robustní konstrukce s ocelovými panely, rychlá a snadná údržba a tichý výkon dělají z tohoto stroje oblíbenou volbu pro uživatele, kteří chtějí rychle zpracovat velké množství štěpky.

Štěpkovače Först s pásovým podvozkem a vlastním pojezdovým ústrojím

Štěpkovače Först s pásovým podvozkem jsou zastoupeny pěti modely (Först TR6P, TR6D, TR8D, TR8P a XR8D), jejichž pojezd se ovládá na panelu umístěném na stroji. Pro přepravu osoby slouží stupačka. Stroj je standardně dodáván s pásovým podvozkem, u kterého lze nastavovat rozchod. Lze se tak dostat i do úzkých míst nebo posílit stabilitu stroje na nerovném terénu.

Štěpkovače Först s pásovým podvozkem jsou zastoupeny pěti modely.
Štěpkovače Först s pásovým podvozkem jsou zastoupeny pěti modely.

Štěpkovač Först TR6D je k dispozici s dieselovým motorem Doosan o výkonu 42 koní nebo se vznětovým motorem Yanmar o výkonu 24 koní.

Model Först TR6P je úplně stejný jako Först TR6D, ale využívá benzínový motor Vanguard V-Twin o výkonu 37 koní. Díky ceně benzinového motoru v porovnání s dieselovým agregátem představuje TR6P velmi ekonomické řešení.

Model Först TR8D pojme rozměrově větší materiál a je osazen dieselovým motorem Doosan o výkonu 55 koní.

Mokré jehličnaté nebo tvrdé dřevo rychle a snadno zpracuje model Först TR8P.

Model Först XR8D je oblíbený mezi uživateli v železničním průmyslu. Díky nájezdovému systému Traxion stroj překoná břehy až do úhlu 35 stupňů a nabízí obrovskou světlou výšku.

Štěpkovač Först poháněný pomocným náhonem PTO.
Štěpkovač Först poháněný pomocným náhonem PTO.

Štěpkovače Först, u kterých zajišťuje pohon vývodová hřídel traktoru, jsou k dostání jako modely Först PT8 a PT6, a to ve váhové kategorii 630 kg a 995 kg. Tyto štěpkovače sdílí štěpkovací komoru, setrvačník a systém podávacích válců s kolovými a pásovými modely.