Snížili jsme ceny našich žacích lišt McHale Pro Glide. Využijte tuto nabídku ještě dnes
Dnes je 8.8. – svátek slaví Soběslav

Velký test reálné spotřeby: Traktorová versus nákladní zemědělská doprava. Zjistili jsme, co je na silnici skutečně nejúspornější

Zveřejněno: 3. 7. 2020

Existuje pomyslná hranice, která vymezuje, kdy se vyplatí při přepravě zemědělských komodit vyměnit traktory za nákladní automobily nebo tahače návěsů a naopak. Jak je to doopravdy s reálnou spotřebou paliva včetně nákladů na určitý počet přepravených tun, pojednává test provedený společností VIKA Kameničná a.s.

Tatra Phoenix Euro 6, ilustrační foto
Přidat na Seznam.cz Přidat na Google News

Nákladní automobily a automobilové dopravní soupravy se spolu s traktorovými dopravními soupravami v českém zemědělství s oblibou využívají při vnější, vnitřní a mimopodnikové dopravě už od dob Československa. S nárůstem přepravních vzdáleností a přepravovaných tun materiálu lze v současné době pozorovat tendence, směřující k využití nákladních automobilů v zemědělské vnitropodnikové dopravě, a to především jako nosiče účelových nástaveb a kontejnerů. Větší zemědělské podniky a podniky služeb začínají s oblibou využívat i tahače návěsů. Takové nákladní automobily a automobilové dopravní soupravy jsou pro své konstrukční provedení vhodné pro použití v zemědělském terénu (výbava často zahrnuje větší pneumatiky, regulaci tlaku v nich, výkonnější hydrauliku, optimalizovanou převodovku, zadní závěs, přední upínací desku, více světel, ochranné kryty, rám kabiny a další).

Za hranici vhodnosti traktorové a automobilové dopravy se považuje přepravní vzdálenost 8 až 12 km. Společnost VIKA Kameničná provedla dne 5. května 2020 vlastní rozsáhlý test s cílem zjistit náklady na převoz určitého množství tun materiálu při vzdálenosti 31 km včetně poměru nákladů na palivo a pneumatiky. Nákladní automobily byly srovnávány s automobilovými a traktorovými dopravními soupravami. Do testu byla zapojena konkrétně vozidla značek DAF, Tatra a traktory značek Fendt a John Deere s různými roky výroby, výkony motoru a typy převodovky. Stroje byly testovány v agregaci se sedlovými a zemědělskými návěsy, vleky a v několika případech i s traktorovou cisternou.

Metodika měření

Všechny testované soupravy jsou majetkem společnosti VIKA Kameničná a byly řízeny kmenovými zaměstnanci. Pro testování byl zvolen okruh o délce 31 km a převýšení 336 m, přičemž nejvyšší bod trasy se nacházel v nadmořské výšce 543 metrů, zatímco nejnižší bod v 372 metrech nad mořem. Trasa vedla přes tato města a obce: Žamberk, Mistrovice, Letohrad, Šedivec, Žamberk.

Pro testování byl zvolen okruh o délce 31 km
Pro testování byl zvolen okruh o délce 31 km

Všechny pneumatiky byly nahuštěny na tlak předepsaný výrobcem daného stroje, popřípadě výrobcem pneumatiky, a zkontrolovány vedoucím mechanizace. Před testem proběhlo dotankování, zvážení prázdných souprav, naložení a zvážení plných souprav. Výsledkem tohoto vážení je nosnost každé soupravy.

Vlastní měření probíhalo následovně: U čerpací stanice bylo natankováno palivo po hrdlo palivové nádrže. Obsluha odstartovala a bylo započteno měření času. Po absolvování okruhu, tj. 31 km, byl zaznamenán čas příjezdu a opět dotankováno palivo – shodným způsobem jako při odjezdu. U soupravy Fendt 924 a 2x Tatra byla obměněna obsluha a absolvovala okruh ještě jednou. Traktory Fendt 920 a John Deere 7530 si na druhý okruh vyměnily návěsy. Obsluha každého z těchto dvou strojů však zůstala shodná.

Při testu byly použity tyto hodnoty:

Pro výpočet mzdy byl použit náklad 300,- Kč/hod/pracovník

Cena PHM byla počítána 22,- Kč/l bez DPH

Náklad na pneumatiky byl vypočten dle přiložené tabulky ve fotogalerii

Výsledky naleznete v přiložených grafech a tabulkách.

Přečtěte si také

Autor: Bc. Jiří Marek1) , Milan Jedlička
Foto: Milan Jedlička

1) z podkladů VIKA Kameničná

Tématické tagy

  • tahače
  • traktory