Víceúčelové rotační plečky GST BIOSTAR. Nástroj na celoplošnou mechanickou kultivaci
Dnes je 4.3. – svátek slaví Stela

Dvounápravovými návěsy Jeantil BR 17-24 a Jeantil BR 18-27 přepravíte veškerý zemědělský materiál

Zveřejněno: 26. 7. 2023

Převažujícím druhem dopravních prostředků v zemědělství jsou traktorové dopravní soupravy. Tuto kategorii návěsů má ve své nabídce společnost AgroKonzulta Žamberk spol. s r.o. Jde konkrétně o jedny z nejvíce poptávaných modelů Jeantil BR 17-24 a Jeantil BR 18-27.

Návěs Jeantil BR 17-24 bezpečně přepraví materiál terénem i po silnici. Jeho konstrukce je dotažená do detailu s cílem usnadnit práci obsluze.

Neoddělitelnou částí výrobního a celého pohybu materiálu v podniku je doprava. Optimálně řešit dopravu znamená přepravu materiálů správně plánovat a celý dopravní proces dobře organizovat, protože zejména zemědělská výroba se vyznačuje složitým časovým a prostorovým uspořádáním pracovních a dopravních operací. To je dáno zvláštnostmi zemědělské výroby, jejím plošným charakterem, množstvím druhů materiálů ve výrobním procesu, sezónností a různými přepravními podmínkami.

Převažujícím druhem dopravních prostředků v zemědělství jsou traktorové dopravní soupravy, které převážně jezdí krátké přepravní vzdálenosti s velkým podílem jízd po polních cestách a v terénu. Jízdy v terénu tvoří značný podíl celkové jízdy dopravní soupravy v zemědělství.

Korba se dvěma bočními nosníky je vyrobena z vysoce pružné oceli, je zesílená na horním okraji a u zadních dveří.
Korba se dvěma bočními nosníky je vyrobena z vysoce pružné oceli, je zesílená na horním okraji a u zadních dveří.

Dvounápravové návěsy jsou v českém zemědělství jedny z nejvíce žádaných. Tuto kategorii návěsů má ve své nabídce společnost AgroKonzulta Žamberk spol. s r.o. Jde konkrétně o poptávané modely Jeantil BR 17-24 a Jeantil BR 18-27, jež se od sebe liší maximálním celkovým zatížením – 24 a 27 tun. Oba návěsy využívají dvounápravový podvozek, který může být vybaven volně natáčenou nápravou nebo direktivním řízením s blokací zadní nápravy při couvání a vyklápění. Podvozek je uzpůsoben jízdě po všech typech povrchů. Podvozek je vybaven vzduchovými brzdami, schválenými pro provoz o rychlosti 40 km/h. Nápravy lze osadit koly s nejrůznějšími typy pneumatik včetně typů o velkém průměru, které vyvíjí nízký tlak na podložku.

Ložný objem lze navíc zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců.
Ložný objem lze navíc zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců.

Velkoobjemová korba obou návěsů je jednostranně sklopná. Je vyrobena z vysoce pružné oceli a zesílená na horním okraji i u zadních dveří. Lze se proto spolehnout, že zvládne dlouholetý a náročný zemědělský provoz. Vanový tvar korby s poloválcovými bočnicemi usnadňuje údržbu a mytí. Přispívá také k rovnoměrnému rozložení hmotnosti a zajišťuje rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.

Konstruktéři zvolili vanový tvar s poloválcovými bočnicemi pro zajištění nízkého těžiště a rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.
Konstruktéři zvolili vanový tvar s poloválcovými bočnicemi pro zajištění nízkého těžiště a rychlé vysypávání materiálů, aniž by v korbě zůstávaly zbytky.

V korbě návěsu Jeantil BR se dá přepravovat veškerý zemědělský materiál – od zrna, přes senáž a siláž až po kusový materiál. Zadní dveře přesně doléhají ke korbě návěsu a jsou zajištěny bezpečnostním zámkem. Nehrozí tak ztráta materiálu při přepravě. Ložný objem korby lze zvýšit montáží modulárních hliníkových nástavců (o výšce 300, 600 nebo 900 mm). Tyto hliníkové nástavky jsou snadno a rychle instalovatelné do systému konzolí. Takto upravený návěs je možné využít k přepravě objemných a středně objemných materiálů, zejména zavadlých, popř. čerstvých pícnin a slámy. Stav naplnění korby obsluha traktoru sleduje přes čelní okno s plexisklem vyztuženým aluminiovou mřížkou. Nad čelem může být umístěna mříž nebo panel v různém provedení. Umožněna je tak jízda za řezačkou, například při průseku, kdy čelo návěsu nebrání plynulému plnění. Návěsy lze vybavit mimo jiné i PVC rolovací plachtovací sadou pro eliminaci odletu materiálu během jízdy (plachtovací sadu nelze instalovat na nástavky).

Korba je posazena na sníženém tandemovém podvozku, který poskytuje komfort při jízdě po silnici i v terénu. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Korba je posazena na sníženém tandemovém podvozku, který poskytuje komfort při jízdě po silnici i v terénu. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Také ve stavebnictví je nutné přepravovat velké množství stavebního materiálu. Návěsy využívané zástupci tohoto průmyslu bývají v provozu často přetěžovány, a je tedy důležité, aby jejich konstrukce byla robustní a pevná. Vanová korba stavebních návěsů Jeantil TP 14-20 (20 tun) a Jeantil TP 16-23 (23 tun) je proto vyrobena z HARDOX oceli s výškou bočnice 830 mm. Síla dna korby činí 6 mm a bočnice 4 mm. Návěsy disponují svislým tubulárním zesílením korby (100 × 80 mm). Nechybí ani přední štít a ochrana bočnic ze skládaného plechu.

S ohledem na vanový typ korby jsou oba návěsy opatřeny sníženými nápravami. Oba také využívají dvounápravový podvozek, který může být vybaven volně natáčenou nápravou nebo direktivním řízením s blokací zadní nápravy při couvání a vyklápění. Kola lze obout do nejrůznějších typů pneumatik podle toho, zda bude návěs častěji jezdit v terénu nebo po silnici.

O sklápění korby (pod úhlem 60°) se stará teleskopický píst. Provádí jej hydraulika traktoru nebo hydraulické čerpadlo návěsu (pokud je jím technika vybavena). Korba je posazena na tubulárním šasi.