50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 29.3. – svátek slaví Taťána

Jaké přednosti nabízí tažené krmné vozy Jeantil a jak uspokojí potřeby menších i větších farmářů?

Zveřejněno: 10. 8. 2021

Trend míchacích krmných vozů v systémech krmení skotu je dlouhodobě nejrozšířenější a zajisté bude do budoucna dále vzrůstat. V tomto článku si představíme modely, které nabízí francouzská firma Jeantil. Ta vyrábí tažené krmné vozy s míchacím ústrojím s vertikálně uloženými šneky, jež jsou k dostání v mnoha provedeních. Investory upoutají zajímavou pořizovací cenou, nižším potřebným výkonem, nižšími náklady na údržbu, přímým plněním válcovitými balíky a šetrným mícháním (nižší procento poškození vlákniny).

Významné postavení na trhu s krmnými vozy má francouzská firma Jeantil, která zvládá vyhovět stupňujícím se požadavkům farmářů. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Hlavním předpokladem míchacích krmných vozů je příprava homogenní krmné směsi a její dopravení do krmných prostor co nejrychleji. V opačném případě hrozí riziko ztráty druhotnou fermentací. Krmné vozy by měly zajistit promísení krmiv a jejich rovnoměrné dávkování.

Obrovský krok vpřed

Krmení skotu může mít mnoho podob. Na českých farmách v současnosti převládají krmné systémy založené na zkrmování komplexní krmné dávky TMR (Total Mixed Ration), připravované různě řešenými krmnými vozy. Krmné vozy patří již řadu let mezi nepostradatelné pomocníky v této oblasti. Zrychlují i zpřesňují zakládání a dávkování krmiva a také zpříjemňují a usnadňují práci obsluze stroje. Jsou vybaveny sofistikovanou elektronikou, která přispívá ke zjednodušení ovládání celého stroje.

Krmné vozy zaznamenaly za posledních několik let obrovský rozmach, ať už jde o již zmíněné vybavení nejrůznějšími elektronickými prvky nebo oblast kvality míchání krmných směsí a mnoho dalšího. Celý tento vývoj a změny byly provedeny zejména s přihlédnutím k welfare chovaných zvířat a za účelem minimalizace negativních faktorů, které mohou mít špatný vliv na zdravotní stav zvířete. V případě dojnic mají inovace napomoci eliminovat potenciální snižování produkce mléka a v neposlední řadě zvyšovat komfort obsluhy stroje.

Některé typy krmných vozů Jeantil umí dávkovat krmivo vpravo i vlevo.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Některé typy krmných vozů Jeantil umí dávkovat krmivo vpravo i vlevo. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Pro malé i velké farmy

Významné postavení na trhu s krmnými vozy má francouzská firma Jeantil, která zvládá vyhovět stupňujícím se požadavkům farmářů. Krmné vozy vyrábí v taženém provedení, jehož nespornou výhodou je nízká pořizovací cena. K tažnému prostředku se připojují pomocí výškově nastavitelné oje, opěry mohou být ovládané hydraulicky.

Míchací účinek je u krmných vozů Jeantil realizován pohybem horizontálního šneku. Šnekovice s roztečí 500 mm je přizpůsobená pro práci se suchými a standardními krmivy.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Míchací účinek je u krmných vozů Jeantil realizován pohybem horizontálního šneku. Šnekovice s roztečí 500 mm je přizpůsobená pro práci se suchými a standardními krmivy. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Základní řadu tvoří krmné vozy s přímým výpadem materiálu z korby s označením MVV D. Vyrábí se v objemech od 8 do 24 m3. Korba je k dispozici v provedení vysoká úzká nebo nízká široká. Další řada modelů – MVV C – disponuje dopravníkovým pásem, který umožňuje distribuci krmení vpravo nebo vlevo. Vyrábí se v objemech od 9 do 38 m3. Řadu výkonných krmných vozů zastupují modely MVV P s přímým výpadem a nastýlací turbínou. Vyrábí se v objemech od 12 do 24 m3.

Pro rychlejší průběh a kvalitnější míchání neřezaných nebo pouze dlouze pořezaných stébelnatých krmiv je míchací ústrojí doplněno o řezací ústrojí.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Pro rychlejší průběh a kvalitnější míchání neřezaných nebo pouze dlouze pořezaných stébelnatých krmiv je míchací ústrojí doplněno o řezací ústrojí. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

V závislosti na velkosti korby mohou být výše zmíněné krmné vozy osazeny jedním, dvěma nebo třemi šneky. Od toho se také odvíjí provedení zesíleného podvozku. Kromě jednonápravových vozů jsou vozy s větším objemem ložného prostoru pro větší přepravní vzdálenosti a rychlosti vybaveny dvounápravovým podvozkem. Tyto vozy jsou osazeny veškerým potřebným příslušenstvím pro provoz po veřejných komunikacích (brzdový systém, osvětlení atd.).

Šnek zvládne míchat a řezat jakýkoliv materiál

Míchací účinek je u krmných vozů Jeantil realizován pohybem horizontálního šneku. Šnekovice s roztečí 500 mm je přizpůsobená pro práci se suchými a standardními krmivy. Zvládne míchat všechny typy materiálů jako je siláž, sláma a seno včetně balených materiálů, a to jak v nařezané, tak i neřezané formě a v zabalených kulatých i hranatých balících.

Dopravník může být k dispozici i v prodlouženém provedení.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Dopravník může být k dispozici i v prodlouženém provedení. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Pro rychlejší průběh a kvalitnější míchání neřezaných nebo pouze dlouze pořezaných stébelnatých krmiv je míchací ústrojí doplněno o řezací ústrojí. Čistý řez zajišťuje sedm (wolframkarbidem ošetřených) řezacích nožů v kombinaci s hradítky. Hradítka se mohou ovládat manuálně nebo hydraulicky. Možností je i automatické ovládání pomocí systému TOP CUT. O kompletní vyprázdnění korby a rovnoměrné dávkování krmiva se stará dvojzávitová šnekovice na spodní straně. Pohon šneku zajišťují robustní planetové převodovky.

Váha je k dispozici v jednoduchém nebo programovatelném provedení.   Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Váha je k dispozici v jednoduchém nebo programovatelném provedení. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Libovolná volba způsobu dávkování krmiva

Korba krmných vozů je vyrobena z vysoce elastické oceli a je vyztužena bočními výztuhy. Disponuje také svrchním prstencem proti přepadu. Korba u modelů krmných vozů MVV D, MVV C a MVV P má rovnou podlahu, což umožňuje dvakrát rychlejší míchání.

Korba krmných vozů je vyrobena z vysoce elastické oceli a je vyztužena bočními výztuhy. Disponuje také svrchním prstencem proti přepadu.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Korba krmných vozů je vyrobena z vysoce elastické oceli a je vyztužena bočními výztuhy. Disponuje také svrchním prstencem proti přepadu. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

U krmných vozů Jeantil je zhomogenizované krmivo zakládáno do krmných prostorů při jízdě – krmnou chodbou vykládacím (dávkovacím) ústrojím. U krmných vozů MVV D se dávkování krmiva provádí přímým výpadem z korby na pravé přední straně vozu. Regulace dávky probíhá pomocí hydraulických dveří nebo za podpory elektrohydraulického terminálu. Výpadové dveře mohou být umístěné i na zadní levé straně vozu. Modely MVV C umožňují dávkování širokým dopravníkovým pásem vpravo nebo vlevo na přední straně korby. Modely MVV P jsou mimo pravého předního výpadu osazeny také nastýlací turbínou s bočním pravostranným komínem. Výfuková turbína pak umožňuje využití stroje jako nastýlače. Například slámu lze nastýlat až do vzdálenosti 20 metrů. Turbína obsahuje osm šroubovaných lopatek. U těchto modelů je k dispozici přídavný boční dopravník umístněný na pravé přední straně stroje.

Některé modely lze vybavit nastýlací turbínou. Výfuková turbína pak umožňuje využití stroje jako nastýlače. Například slámu lze nastýlat až do vzdálenosti 20 metrů.  Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil
Některé modely lze vybavit nastýlací turbínou. Výfuková turbína pak umožňuje využití stroje jako nastýlače. Například slámu lze nastýlat až do vzdálenosti 20 metrů. Zdroj foto - tisková zpráva Jeantil

Vozy lze v současnosti opatřit různým příslušenstvím přispívajícím nejen ke komfortu obsluhy, ale především ke zpřesnění a zkvalitnění práce při sestavování krmné dávky – plnohodnotné směsi z přesně odměřených složek vytvářejících TMR. Odměřování těchto složek je s ohledem na velmi rozdílné fyzikálně-chemické vlastnosti krmiv prováděno vážením. Vážicí systém u vozů Jeantil využívá tři, čtyři nebo šest šroubovaných tenzometrů (v závislosti na objemu korby). Váha je k dispozici v jednoduchém nebo programovatelném provedení. První provedení ukazuje aktuální hmotnost materiálu v korbě. Druhé, pokročilejší provedení navíc umožňuje programování krmných dávek, receptů a přesné dávkování do určeného místa. Všechny vozy lze na přání vybavit systémem pro přenos dat ze stroje do PC.