Dnes je 4.11. – svátek slaví Karel

Mitas SST je skutečně tichá pneumatika

Zveřejněno: 5. 10. 2022

Hluk v kabině traktoru pochází ze dvou hlavních zdrojů: z motoru a z odvalování dezénových figur zadních pneumatik po vozovce. Řešením, které omezuje hlukové emise, jsou zadní radiální traktorové pneumatiky Mitas SST (Silent Speed Tire).

Radiální traktorové pneumatiky Mitas SST.

Jaké jsou moderní traktory? Stále výkonnější, všestrannější a také rychlejší. Vyšší rychlost dokáže zkrátit přesuny mezi poli a prodloužit tak čas využitelný pro zemědělské práce, což šetří čas i peníze. Nicméně při jízdě vyššími rychlostmi po silnici se traktorové pneumatiky stávají poměrně citelným zdrojem hluku. Rušivý zvukový efekt vzniká kombinací zvuku motoru a hluku zadních pneumatik, jejichž dezénové figury se odvalují vyšší rychlostí po zpevněné silnici.

Řešením, které omezuje hlukové emise, jsou zadní radiální traktorové pneumatiky Mitas SST (Silent Speed Tire). Vyznačují se sníženým valivým odporem, menšími vibracemi při vyšších rychlostech a díky tomu nižší hlučností v kabině.

Testy u tohoto pláště prokázaly díky omezení vzniku tzv. „dunivého efektu“ (booming noise) snížení hlučnosti v kabině až o 3,6 dB v porovnání s běžnými pneumatikami, což přispívá k omezení hlukové zátěže obsluhy a maximalizaci soustředění řidiče.

Nová konstrukce plášťů Mitas SST kromě nižšího hluku také snižuje náklady provozovatelů. Ti tak ocení zejména menší valivý odpor, dlouhou životnost pneumatiky a vysokou odolnosti vůči poškození. Těchto příznivých vlastností je dosaženo především díky použitému typu vzorku pneumatiky a její konstrukci vyztužené ocelovým nárazníkem.

Dalším významným rysem této řady Mitas je vysoká maximální rychlost 70 km/h, kterou je možné bez negativních dopadů na životnost pláště využívat dlouhodobě, což plně vyhovuje i nejnovějším traktorům. Při vyšších rychlostech na silnici vykazují tyto pláště také významně nižší vibrace.

Pneumatiky Mitas SST omezují takzvaný dunivý efekt.
Pneumatiky Mitas SST omezují takzvaný dunivý efekt.

„Nabídkou řady pneumatik Mitas SST reagujeme na požadavky na environmentálně ohleduplné, a přitom ekonomicky výhodné pneumatiky, které se svým uživatelům vyplatí a přináší jim i další benefity v podobě vyššího uživatelského komfortu a nižší hladiny hluku v kabině,“ říká produktový manažer zemědělských pneumatik Mitas Pavel Kott. Pneumatiky Mitas SST jsou populární především v evropských zemích, kde jsou emise hluku pozorně sledované. Na první výbavu je používá řada renomovaných výrobců zemědělské techniky. Mitas dnes nabízí pneumatiky Mitas SST pro ráfky o průměru 38 a 42 palců, přičemž všechny jsou dodávány v bezdušovém provedení.

Kde vzniká „dunivý efekt“?

Hluk v kabině traktoru pochází ze dvou hlavních zdrojů: z motoru a z odvalování dezénových figur zadních pneumatik po vozovce. Při rychlostech nad 40 km/h (frekvence 110 Hz a vyšší) oba tyto zvuky rezonují a způsobují hluk podobný dunění. To může vést ke snížení pohodlí obsluhy, zvýšení stresu a tím pádem ke snížení bezpečnosti. Přední kola tento zvuk netvoří, a proto jsou pneumatiky Mitas SST určeny pouze pro zadní nápravy.