Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Pöttinger přichází s novou generací samosběracího vozu Jumbo

Zveřejněno: 19. 6. 2021

Začátkem letošních senáží se na sociálních sítích, zejména v Nizozemsku a Německu, začínají objevovat fotografie a videa nového samosběracího vozu Pöttinger, který disponuje pohyblivou čelní stěnou!

Více informací k novému samosběracímu vozu Pöttinger není k dispozici, vývoj ale nejspíše míří do finále. Zdroj foto - jwhoff, Frank Fetzner

Pöttinger svým nizozemským a německým prodejcům poskytl na testování nový samosběrací vůz. Nezůstal jen u jednoho, uniklé fotografie a videa na sociálních sítích naznačují, že do terénu obou států vyrazil model s typovým označením Jumbo 7470, Jumbo 7540 a Jumbo 7450. Pöttinger nový vůz testuje už několik let, první fotografie prototypu s třínápravovým podvozkem se objevily již v roce 2018. V roce 2019 na internet unikly fotografie prototypu s dvounápravovým podvozkem.

Od roku 1963 se výrobce zemědělských strojů Pöttinger soustavně věnuje dalšímu rozvoji samosběracích vozů. S úspěchem je po celá desetiletí Pöttinger jasnou světovou jedničkou v tomto segmentu.

Pohyblivá čelní stěna poskytuje více ložného prostoru, umožňuje primární stlačení, odpovídající druhu píce, a napomáhá rychlému vyprázdnění vozu beze zbytku. Zdroj foto - Frank Fetzner
Pohyblivá čelní stěna poskytuje více ložného prostoru, umožňuje primární stlačení, odpovídající druhu píce, a napomáhá rychlému vyprázdnění vozu beze zbytku. Zdroj foto - Frank Fetzner

Více informací k novému samosběracímu vozu Pöttinger není k dispozici. Letos byla vyrobena nultá série a první kus pracuje už i v ČR. Současná nejnovější generace Jumbo disponuje nastavitelným sběračem se sedmi řadami prstů o průměru 6 mm. Na přání je možné pořídit sběrač Superlarge s pracovní šířkou 2,36 m a hydraulicky sklopitelnými opěrnými kolečky. Hmotu k řezacímu systému s noži o rozteči 34 mm přepravuje spirálový rotor s osmi řadami hrotů. Podlahový dopravník byl nyní snížen o 150 mm. Při plnění ložné plochy vozu se nejprve hmota hromadí v přední části, která se postupně prostřednictvím podlahového dopravníku posouvá směrem dozadu. Pouze velmi ostré nože zaručují dobrou kvalitu řezu a nízkou spotřebu energie, a tím i zvýšenou produktivitu. Za to odpovídá systém automatického broušení AutoCut. Obsluha jej aktivuje pohodlně z ovládacího terminálu v závislosti na stupni opotřebení nožů a nemusí se již o nic starat, odpadá i čištění nožů před broušením. Výměna nožů se provádí pomocí stranově výkyvného nosníku nožů. Nový model Jumbo disponuje hydropneumatickým odpružením podvozku (lze nastavovat v závislosti na zátěži), který je k dostání v tandemovém nebo tridemovém provedení s celkovou hmotností 20, respektive 27 tun, s šířkou rozchodu (1085 mm) a s tuhou nápravou zajišťující bezpečnou jízdu za všech podmínek.

Výhody pohyblivé čelní stěny

Pohyblivá čelní stěna poskytuje více ložného prostoru, umožňuje primární stlačení, odpovídající druhu píce, a napomáhá rychlému vyprázdnění vozu beze zbytku. Je-li například u vozů Krone signalizováno kompletní naplnění ložného prostoru, sklopí se čelní stěna automaticky dopředu a vytvoří další prostor cca 4,5 m³. Díky perforaci čelní stěny je dovnitř do ložného prostoru dobře vidět. Při vykládce napomáhá pohyblivá čelní stěna rychlejšímu vyprázdnění vozu beze zbytků. Tlačí píci nahromaděnou v přední části vozu dozadu a formuje přitom její stěnu. Je-li čelní stěna posunutá hodně dopředu a oj snížená, je vůz nakloněný dopředu a vznikne větší otvor do ložného prostoru, kudy dovnitř může proudit řezanka. I při prosekávání je tak zaručeno optimální plnění vozu beze ztrát.