Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 4.12. – svátek slaví Barbora

Před 145 lety se narodil génius – Hans Ledwinka

Zveřejněno: 22. 3. 2023

Duchovní otec tzv. „tatrovácké koncepce automobilu" se narodil před 145 lety, 14. února 1878 v rakouském Klosterneuburgu. Hans Ledwinka je podepsán pod celou řadou patentů a vzorových konstrukčních řešení. Z jeho původní koncepce podvozku těží značka Tatra dodnes.

Hans Ledwinka s vozem Tatra 87.

První zaměstnáním Hanse Ledwinky byla stavba železničních vagonů v Nesselsdorfer Wagenbau Fabriks Gesellschaft v roce 1897. Téměř okamžitě po svém příchodu do Kopřivnice byl přeřazen do týmu stavby prvního efektivně upotřebitelného automobilu se spalovacím motorem v monarchii a ve střední Evropě vůbec.

Pro neshody s dílovedoucím Leopoldem Svitákem Ledwinka poprvé odešel z Kopřivnice. Vrátil se v roce 1905 a zkonstruoval skvělé vozy Typ S s tunelovou převodovkou. Znovu z Kopřivnice odešel v roce 1916, aby se vrátil za pět let a přinesl sebou převratný projekt „tatrovácké koncepce automobilu“ – Tatra 11. Jeho konstruktérský počin – tvorba harmonického celku vozidel Tatra přetrvává dodnes. Zasloužil se o výrobu prvního sériového aerodynamického automobilu na světě Tatra 77 (1934).

Osvědčený tatrovácký podvozek, neboli páteřový rám.
Osvědčený tatrovácký podvozek, neboli páteřový rám.

Významně ovlivnil po druhé světové válce ještě i stavbu Tatra 600 Tatraplan a to přímo z vězeňské internace, do které byl uvržen. Po propuštění z vězení se vystěhoval do Západního Německa, do Mnichova. V roce 1992 byl československým nejvyšším soudem plně rehabilitován.