AGROZET - náhradní díly
Dnes je 8.5.

První MB-trac byl představen před 50 lety, pokračoval ve šlépějích vozidel Unimog

Zveřejněno: 15. 3. 2021

S poklesem prodejů strojů Unimog ztratil Mercedes-Benz podíl na trhu v segmentu traktorů. V některých státech navíc nebyl Unimog uznán jako traktor, a tak musel platit daně jako kamion. Mercedes si tak dal za cíl vyvinout nový traktor, který by pokračoval ve šlépějích vozidel Unimog.

Mercedes-Benz MB-trac 1500 v zemědělství. Tehdejší vrcholný model byl představen v roce 1980. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

Práce na novém stroji začaly v květnu roku 1967. Pod vedením Gustava Krettenauera byl v závodě Daimler-Benz v Gaggenau vyvinut Mercedes-Benz MB-trac (dále jen MB-trac), který byl technicky úzce spjat s Unimogem.

Řada zemědělských vozidel Mercedes-Benz z roku 1976. Fotografie zobrazuje Unimogy modelových řad 403, 406, 421 a 425 a MB-trac modelových řad 440, 442 a 443. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz
Řada zemědělských vozidel Mercedes-Benz z roku 1976. Fotografie zobrazuje Unimogy modelových řad 403, 406, 421 a 425 a MB-trac modelových řad 440, 442 a 443. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

Koncept MB-trac hned na začátku musel splňovat řadu kritérií – stejně jako Unimog měl mít čtyři stejně velká poháněná kola. V zájmu ekonomiky měl s Unimogem sdílet co nejvíce dílů. Při nejvyšší rychlosti 25 km/h mělo být možné zapnout a vypnout pohon přední nápravy a diferenciály obou náprav. Koncept MB-trac měl být navržen tak, aby 60 procent hmotnosti nesla přední náprava a 40 procent zadní náprava – při připojení nářadí do zadního závěsu tak měla být celková hmotnost přesně rozložena na obě nápravy. Pro pohon připojeného nářadí měla být instalována výkonnější hydraulika. Všechna kritéria byla splněna.

První návrh podoby vozidla MB-trac. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz
První návrh podoby vozidla MB-trac. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

A60 byl název prvního prototypu, který již měl základní rysy budoucího stroje MB-trac: rámová konstrukce, odpružená přední náprava, kabina uprostřed a tři oblasti pro připojení nářadí. V Mercedesu však panovaly vnitřní spory, setkání akcionářů zabránilo dalšímu vývoji tohoto stroje.

Oživení projektu jako reakce na konkurenci

Když vyšlo najevo, že konkurenční Klöckner-Humboldt-Deutz (KHD) chce uvést na trh podobný traktor, vývoj stroje MB-trac byl obnoven. Testy s prototypy byly prováděny v Holandsku a na výrobním místě v Gaggenau. MB-trac byl poprvé představen na výstavě DLG v roce 1972 (přesné označení vystaveného modelu bylo MB-trac 65/70). Odborná veřejnost nový výrobek přijala pozitivně a výrobce jen na výstavě obdržel 350 objednávek, ačkoli traktor měl být uveden do sériové výroby až v červenci následujícího roku. Mercedes s prvním představením neobvykle spěchal, protože konkurenční KHD se také na veřejnosti objevil s novým traktorem nesoucí název Intrac. Díky okamžitému úspěchu Mercedes představil o dva roky později na DLG 1974 ještě silnější traktor. MB-trac 95/105 byl na veletrhu představen ve světle zelené barvě.

Čistý design. Pohodlné, ergonomické a všestranné: Kabina MB-trac. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz
Čistý design. Pohodlné, ergonomické a všestranné: Kabina MB-trac. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

MB-trac má čtyři kola stejné velikosti, kabina je umístěna uprostřed mezi oběma nápravami. Za příplatek bylo možné traktor vybavit přední a zadní hydraulikou s vývodovým hřídelem. MB-trac se v zásadě lišil od konvenčních zemědělských traktorů v několika ohledech. Na místo konstrukce, kdy blok motoru a převodovka tvoří součást nosné konstrukce (konstrukce běžně využívána od 20. let minulého století), MB-trac využíval pružný a lehký rám. Tato konstrukce umožňovala připojit nářadí do předního, zadního závěsu a za kabinu nad zadní nápravu. Tuhá zadní náprava zajišťovala maximální zvedací sílu závěsu a přesné vedení připojeného nářadí, odpružená přední náprava zase zajišťovala pohodlí. Uzavřená kabina, která byla namontována ve středu vozidla, obecně poskytovala mnohem lepší pracovní podmínky, než jaké byly v té době běžné v zemědělství. Snadný přístup do kabiny zajišťovaly široké schody s madlem. Řidič seděl na vzduchem odpruženém sedadle chráněném před prachem a špatným počasím. Na přání byla k dispozici klimatizace. Jasně uspořádané a ergonomicky tvarované ovládací prvky zjednodušovaly ovládání a centrální kabina poskytovala vynikající přehled o dění kolem stroje. Sedadlo řidiče, volant, ovládání a pedály v kabině bylo možné otočit o 180 stupňů (u některých modelů).

Mercedes-Benz MB-trac 1800 intercooler. Nejvýkonnější MB-trac debutoval v roce 1990. Poslední z vrcholných modelů ve speciální „Black Edition“ je od roku 2006 součástí stálé expozice v Muzeu Unimog v Gaggenau. Vpravo od něj můžeme vidět úplně první MB-trac v šedo-červeném zbarvení. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz
Mercedes-Benz MB-trac 1800 intercooler. Nejvýkonnější MB-trac debutoval v roce 1990. Poslední z vrcholných modelů ve speciální „Black Edition“ je od roku 2006 součástí stálé expozice v Muzeu Unimog v Gaggenau. Vpravo od něj můžeme vidět úplně první MB-trac v šedo-červeném zbarvení. Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

MB-trac byl používán hlavně v zemědělství. Tyto traktory se vyskytovaly také v lesnictví a v obcích (pro zimní údržbu, údržbu ulic) a ve stavebních firmách (pro čištění ulic). Pár kusů používala i armáda.

Výkres těžkého vozidla MB-trac (modelová řada 443). Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz
Výkres těžkého vozidla MB-trac (modelová řada 443). Zdroj foto - tisková zpráva Mercedes-Benz

Pokusy o znovuzrození MB-Tracu a současná produkce

Do roku 1991 bylo prodáno 41 365 traktorů MB-trac. Po ukončení výroby přišel na trh anglický JCB Fastrac (v roce 1991) a zaplnil mezeru na trhu. Výroba MB-tracu neskončila až tak úplně. Řada výrobců v něm stále viděla potenciál, hlavně pro provoz v zemědělství. Vznikla tak vozidla velmi podobná MB-tracu, třeba LTS trac 160 (Landtechnik Schönebeck) či Doppstadt trac 160 (Doppstadt) - LTS však nedosahoval očekávaných prodejních výsledků, výrobu tedy převzal Doppstadt. Doppstadt koncept „Trac“ dále rozvíjel, vyrobil traktory o výkonu 80 až 205 koní. S uzavřením výrobního závodu v roce 2006 byla ale jejich výroba ukončena. Dnes se v Schönebecku výrobě multifunkčních nosičů nářadí (kusová výroba) věnuje firma Fuß Spezialfahrzeugbau GmbH.

Firmy Landtechnik Schönebeck a Doppstadt se pokoušely o znovuzrození MB-tracu. Zdroj foto - Vojtěch Hubálek
Firmy Landtechnik Schönebeck a Doppstadt se pokoušely o znovuzrození MB-tracu. Zdroj foto - Vojtěch Hubálek

Traktory Doppstadt a LTS nikdy nenavázaly na úspěch MB-tracu. Dohromady bylo vyrobeno jen 500 kusů. V době výroby MB-tracu byl na trhu dostupný podobný traktor - Eurotrac od firmy Schlüter. Jelikož prodeje traktorů v Schlüter rovněž poklesly a vedení bylo informováno o blížícím se konci MB-tracu, firma viděla příležitost tuto mezeru na trhu vyplnit novým traktorem Eurotrac. Jenže Schlüter zanikl, avšak výroby traktoru Eurotrac se ujali jiní výrobci. V roce 2005 byl prodán poslední traktor Schlüter Eurotrac typu "2000LS". S tzv. konceptem „Trac“ koketoval i německý Fendt se svým traktorem Xylon – ten se však velkého rozšíření nedočkal. Dnes ani jeden z výše zmíněných traktorů na trhu není.

Konkurenti MB-tracu. Vlevo KHD Intrac a vpravo Schlüter Eurotrac. Zdroj foto - tisková zpráva Deutz-Fahr a Schlüter
Konkurenti MB-tracu. Vlevo KHD Intrac a vpravo Schlüter Eurotrac. Zdroj foto - tisková zpráva Deutz-Fahr a Schlüter

Dnes se výrobě traktorů s konceptem „Trac“ věnuje firma JCB (traktor Fastrac) a Claas (traktor Xerion). Od roku 1993 firma Werner Forst- und Industrietechnik vyrábí vozidlo WF Trac na základě MB-Tracu.

Fendt chvíli vyráběl model Xylon - vlevo. Firma Werner Forst- und Industrietechnik vyrábí vozidlo WF Trac na základě MB-Tracu dodnes - vpravo . Zdroj foto - tisková zpráva Fendt a Werner Forst- und Industrietechnik
Fendt chvíli vyráběl model Xylon - vlevo. Firma Werner Forst- und Industrietechnik vyrábí vozidlo WF Trac na základě MB-Tracu dodnes - vpravo . Zdroj foto - tisková zpráva Fendt a Werner Forst- und Industrietechnik