AGROZET - náhradní díly
Dnes je 26.2. – svátek slaví Dorota

Kombajn E-524 vznikl před 35 lety, labutí píseň MDW-Fortschritt nikdy nepřekonala západní konkurenci

Zveřejněno: 28. 12. 2020

Posledním strojem vyráběným továrnou v Singwitz byl kombajn E-524. Stroj byl kromě obilí schopen sklidit téměř vše co rostlo na poli. Továrna byla z hlediska vývoje ve srovnání se západními konkurenty o něco pozadu. Nastal tak okamžik se konkurenci vyrovnat. První testy kombajnu E-524 proběhly v roce 1985 v Maďarsku.

V letech 1988 až 1990 bylo vyrobeno celkem 870 kusů v barvách Fortschritt MDW, foto Fortschritt MDW Hungary

Z legendárních kombajnů E-517 vycházel i kombajn MDW E-532, který měl delší dojezd (motor V8 s 310 až 320 koňskými silami a zásobník zrna 9,0 m3). Pak už následovaly nikoliv typy odvozené od legendární E-517, ale novější řada s V6 motory a větším záběrem: E-521, E-523 a E-524 a poté odvozené od E-524 (E 525 a E 527 STS) a kde byl posledním typem MDW Arcus.

Průřez kombajnem, foto AGRO 360
Průřez kombajnem, foto AGRO 360

„Koncem 80. let se firma MDW Fortschritt snažila držet krok se západním světem zemědělství. Potřebovala postavit nový, revoluční model stroje a nevycházet ze starých, zaběhnutých modelů. Nutnost nového modelu podtrhoval fakt, že konkurenční Claas začal dodávat své kombajny i na východní blok, kde byl o ně velký zájem. Kvůli tomu vznikl v roce 1987 model Fortschritt MDW E-523,“ uvádí k počátku vývoje nových modelů MDW-Fortschritt stránka fortschritt.wz.sk. Označení MDW získaly kombajny po privatizaci výrobního podniku Fortschritt.

„Byl to moderní kombajn s klimatizovanou kabinou a nižší cenou ve srovnání s kombajnem Claas Dominator – proto byl ze začátku oblíbený, kvalitou ale svého západního rivala nepředčil. Fortschritt MDW E-523 se dodával se všemi druhy sklízecích adaptérů. Obilné adaptéry měly pracovní záběr 3,6 až 5,4 metrů. Šířka mláticího bubnu byla 1300 mm, průměr mláticího bubnu byl 600 mm. V separačním ústrojí se nacházely čtyři vytřásadla. Objem zásobníku na zrno činil 4,5 m3. Výkon kombajnu byl 85 kW a dodával se s mechanickým pojezdem. Jeho kvalita v porovnání s kombajnem Claas znamenala rychlou modernizaci, vznikl tak typ E-524. Oproti E-523 se zvýšil objem zásobníku a výkon motoru. Na přání se kombajn dodával s hydrostatickým pohonem,“ uvádí stránka fortschritt.wz.sk.

Úmyslem továrny bylo představit ucelené produktové portfolio kombajnů s tradičním mláticím systémem střední kategorie. Vývoj začal zcela od nuly, přičemž první prototypy byly představeny v listopadu 1985 v Öreglaku.

Následující rok dorazil první stroj z nulté série, který už mohli inženýři vyzkoušet při sklizni kukuřice. Fortschritt MDW E-524 se nepodobal starším východoněmeckým kombajnům, co se týče konstrukce a vzhledu. Některé komponenty se vyráběly také v továrně Torgau. Do kombajnu začaly rovněž pronikat elektronické systémy. V klimatizované kabině, kterou vyráběl VEB Landmaschinenbau „Rotes Banner“ Döbeln, se nacházel nastavitelný sloupek řízení a palubní počítač EER Comfort. K dispozici bylo sedadlo řidiče Möve, které bylo používáno v nesčetných východoněmeckých a maďarských zemědělských strojích a nákladních vozidlech.

První veřejná fotografie prototypu, foto AGRO 360
První veřejná fotografie prototypu, foto AGRO 360

První testy kombajnu byly provedeny v Nagyigmándu při sklizni kukuřice. Kombajn využil pětiřádkový kukuřičný adaptér. Brzy vyšlo najevo, že pětiválcový motor IFA o výkonu 120 koní nestačil k provozu kombajnu. Po zkouškách byl stroj vrácen výrobci a v roce 1987 pokračovaly zkoušky se dvěma dalšími modely z nulté série. Inovace se nejvíce dotkly motoru, kombajny už využívaly dieselový motor IFA o výkonu 152 koní. Další dva testovací stroje byly testovány při sklizni pšenice v Enyingu, zatímco při sklizni kukuřice na státní farmě Öreglaki.

Už během testování začala propagace nového typu kombajnu. 28. července 1987 byl jako součást rozsáhlé polní ukázky v Enyingu představen odborné veřejností nový kombajn při sklizni pšenice (na státní farmě Öreglaki). Sériová výroba E-524 začala v roce 1988, první modely mířily do Maďarska k dalšímu testování. Skutečná sériová výroba začala až v roce 1989, tehdy bylo do Maďarska exportováno až 70 kusů.

V té době, stejně jako ostatní stroje Fortschritt, byly kombajny k dispozici také v kukuřičně zelené barvě s novými nápisy. Největší odborník na zemědělské stroje v Maďarsku, Farkas Imre, v jednom ze svých článků podotkl, že kombajn E-524 to neměl na maďarském trhu jednoduché. Farmy sice obdržely dílenské příručky v maďarštině, ale jejich překlad nebyl korigován technicky zdatnou osobou. Bylo velmi těžké se v materiálech orientovat. Navíc jejich distribuce byla velmi obtížná. Katalogy náhradní dílů byly dostupné pouze v němčině, což ztěžovalo objednávání náhradních dílů. Dokonce i během záruční doby dodával výrobce náhradní díly velmi pomalu. Na díly se čekalo dva až tři týdny!

V roce 1989 byl kombajn E-524 oceněn zlatou medailí na výstavě v Brně. V tomto roku padla Železná opona a na východní trh pronikli výrobci kombajnů jako jsou John Deere, Massey Ferguson či New Holland. S těmito stroji už modely Fortschritt nemohli soupeřit, a proto byl model E-524 posledním v historii Fortschritt.

V letech 1992 až 1993 byl kombajn vyráběn v tmavě modré barvě s typovým označením MDW Ernte Meister 524
V letech 1992 až 1993 byl kombajn vyráběn v tmavě modré barvě s typovým označením MDW Ernte Meister 524

V letech 1988 až 1990 bylo vyrobeno celkem 870 kusů v barvách Fortschritt MDW. V letech 1992 až 1993 byl kombajn vyráběn v tmavě modré barvě s typovým označením MDW Ernte Meister 524. Kombajn disponoval pohodlnějším sedadlem pro obsluhu. K dispozici byl i modernější šestiválcový vznětový motor Perkins o výkonu 152 koní. Od roku 1994 byl segment středních kombajnů řady 520 reprezentován modely MDW 521 a 525 ještě několik let. Majetek MDW později koupila nadnárodní společnost Case IH a tato koupě znamenala úplný konec Fortschritt-MDW.

Autor: Vojtěch Hubálek, DiS.1) , Milan Jedlička
Foto: FB - Fortschritt MDW Hungary, FB - Agriculture Germany

1) z podkladů fortschritt.wz.sk, Farkas Imre

Tématické tagy