Čelní kolové nakladače pro agro sektor
Dnes je 3.12. – svátek slaví Svatoslav

První jízda s novým traktorem Kubota M6-142: se zesílenými komponenty do těžkého provozu

Zveřejněno: 27. 4. 2021

Do České republiky dorazil zbrusu nový traktor Kubota M6-142. Jde o model zcela nové řady M6002, která obohatí výrobní program tohoto japonského výrobce zemědělské techniky. Traktor si redakce Agroportal24h.cz mohla podrobně prohlédnout při příležitosti praktických ukázek dalších dvou traktorů Kubota – řady MGX a M7.

Traktory nové modelové řady M6002 (M6122, M6132 a M6142) ​nabízí výkon 120, 130 a 140 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička

Tento článek z větší části pojednává o novém modelu M6-142. Aby si však čtenář mohl udělat představu, k jakým řadám má v rámci Kuboty tento model nejblíže, ve stručnosti si představíme i modely M135GX-IV a M7173, které jsme si taktéž mohli prohlédnout.

Kubota MGX vhodná pro sklizeň pícnin a lehčí polní práce

Traktory MGX jsou vyvíjeny a vyráběny v Japonsku – nápravy, převodovka a motor pochází z vlastní výroby. Řada zahrnuje pět modelů pokrývající výkony od 100 do 145 koní. Menší model je osazen čtyřválcovým motorem o objemu 3,8 litrů, zatímco větší modely čtyřválcovým motorem o objemu 6,1 litrů. Motory plní aktuální emisní normu a jsou vybaveny jak filtrem pevných částic, tak systémem SCR využívajícím močovinu. Traktory jsou na trhu bez větších změn již od roku 2012, aktuálně je na trhu jejich čtvrtá verze.

Traktory MGX jsou vyvíjeny a vyráběny v Japonsku – nápravy, převodovka a motor pochází z vlastní výroby. Zdroj foto - Milan Jedlička
Traktory MGX jsou vyvíjeny a vyráběny v Japonsku – nápravy, převodovka a motor pochází z vlastní výroby. Zdroj foto - Milan Jedlička

M135GX-IV je na první pohled svým technickým provedením podobný Kubotě. Jde například o přední nápravu využívající řešení kuželového soukolí, které přináší velký rejd. Náprava je uzavřená, a tak odpadá jakýkoliv její servis, pouze jednou za dva tisíce motohodin je nutné vyměnit olej. Toto provedení nápravy propůjčuje traktoru také velkou světlou výšku bránící poškození spodní části stroje. Náprava je navíc vždy hydraulicky odpružena, tuhost odpružení lze nastavovat ve třech stupních. Osmistupňová převodovka Powershift má řazení ve třech skupinách (silniční, polní, plazivá), přičemž v každé z nich je k dispozici osm převodových stupňů řazených pod zátěží tlačítky. Traktor je osazen čtyřsloupkovou kabinou poskytující dobrý výhled na tříbodový závěs. Kabina, která navíc patří mezi největší ve své třídě, je standardně vybavena klimatizací a rádiem. Do standardní výbavy také patří čerpadlo se dvěma výstupy s tím, že jeden výstup je určen pro brzdový systém a řízení (25 l/min) a druhý pro samostatnou hydrauliku (85 l/min). Traktor má hmotnost lehce přes pět tun, a tak je vhodný pro sklizeň pícnin a lehčí polní práce.

Kubota M7 vyniká vysokou nosností zadního závěsu

Nejvýkonnější traktory Kubota prezentuje řada M7, ve které nalezneme tři modely o výkonu 130, 150 a 170 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. Pod kapotou se nachází motor o objemu 6,1 litrů vyhovující aktuální emisní normě Stage V. Traktor je primárně určen pro Evropu, a tak je zde na rozdíl od prvně zmiňovaného vyvíjen i vyráběn. Traktor lze vybavit převodovkou Powershift (šest převodových stupňů řazených pod zátěží v pěti skupinách) nebo plynulou převodovkou KVT. K převodovce Powershift se ještě váže funkce Xpress restart umožňující sešlápnout brzdu bez sešlápnutí spojkového pedálu – spojku za vás aktivuje traktor. Pro práci s čelním nakladačem, pohyb v omezeném prostoru a časté otáčení (třeba na souvrati) je traktor vybaven funkcí umožňující snížení počtu otáček volantu pro dosažení maximální úhlu natočení kol. Systém lze nastavovat ve třech stupních citlivosti.

Nejvýkonnější traktory Kubota prezentuje řada M7, ve které nalezneme tři modely o výkonu 130, 150 a 170 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička
Nejvýkonnější traktory Kubota prezentuje řada M7, ve které nalezneme tři modely o výkonu 130, 150 a 170 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktory jsou k dostání ve dvou verzích, a sice Standard a Premium. Hlavní rozdíl spočívá ve způsobu ovládání hydraulických okruhů: Standard disponuje mechanicky ovládanými hydraulickými okruhy a mechanicky odpruženou kabinou, zatímco verze Premium má vždy hydraulické okruhy ovládané elektrohydraulicky joystickem a traktor je vždy ISOBUS kompatibilní. Traktor i připojené nářadí lze ovládat 7 nebo 12palcovým dotykovým terminálem. V kabině se nachází šest ovládacích prvků pro hydraulické okruhy, které jsou značeny číslem, nikoliv barvou. Okruhy jsou barevně odlišeny až v oblasti tříbodového závěsu. Na monitoru pak lze přiřazovat číslo k barvě hydraulického okruhu. To se hodí při zapojování vyššího počtu hydraulických okruhů. Bezkonkurenční je podle produktového manažera, který nám traktor představil, nosnost tříbodového závěsu na úrovni 9,4 tun. Hydraulický pohon s Load Sensing regulací (110 l/min) a hmotnost traktoru 7,5 tun předurčují stroj pro provádění těžkých polních prací.

Kuboty M7 mají jedno z nejlepších odpružení kabiny, které je řešeno pneumaticky. Kabina vždy disponuje klimatizací, přičemž její výdechy jsou umístěny na sloupku řízení. Představený traktor M7173 KVT disponoval nejvyšší možnou výbavou, a tak měl kromě kompletního osvětlení v provedení LED i elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, vyhřívané zadní okno, přípravu pro automatické řízení a spoustu dalšího.

Kubota M6002, zlatý střed

Traktory nové modelové řady M6002 (M6122, M6132 a M6142) nabízí výkon 120, 130 a 140 koní s možností navýšení o dalších 20 koní. K navýšení dojde při rychlosti nad 20 km/h nebo při větším odběru výkonu vývodovou hřídelí, která nabízí čtyři rychlosti 540/540 ECO a 1000 ECO.

Inženýři traktor osadili motorem Kubota o objemu 6,1 litrů vyhovující emisní normě Stage V, proto nechybí filtr pevných částic a systém SCR s využitím močoviny. Zdroj foto - Milan Jedlička
Inženýři traktor osadili motorem Kubota o objemu 6,1 litrů vyhovující emisní normě Stage V, proto nechybí filtr pevných částic a systém SCR s využitím močoviny. Zdroj foto - Milan Jedlička

Inženýři traktor osadili motorem Kubota o objemu 6,1 litrů vyhovující emisní normě Stage V, proto nechybí filtr pevných částic a systém SCR s využitím močoviny. Traktory jsou vyvíjeny v Evropě na základě požadavků místních farmářů, vyrábí se ale v Japonsku. Vývoj traktorů probíhal od roku 2014, světová premiéra proběhla ve španělské Zaragoze minulý rok a při online tiskové konferenci.

Bi-speed – systém pro snížení poloměru otáčení

Do Česka nedávno dorazil model M6142, který taktéž využívá osvědčenou hydraulicky odpruženou přední nápravu Kubota s nastavitelnou tuhostí odpružení ve třech stupních. Ve srovnání s traktory MGX jde však o robustnější typ. Zajímavostí je, že navíc obsahuje i systém Bi-speed snižující poloměr otáčení traktoru třeba na souvrati pole. Funguje tak, že při aktivaci pohonu přední nápravy systém při maximálním úhlu natočení kol zrychlí pohon kol přední nápravy 1,6x a aktivuje přední uzávěrku. Díky tomu jede traktor stále přesně v dráze, a je tak zajištěn malý poloměr otáčení. Systém je patentovaný a nachází se pouze u traktorů M6002. Systém se k nim se dostal z malých komunálních malotraktorů, kde se osvědčil.

Při aktivaci pohonu přední nápravy systém Bi-speed při maximálním úhlu natočení kol zrychlí pohon kol přední nápravy 1,6x a aktivuje přední uzávěrku. Zdroj foto - Milan Jedlička
Při aktivaci pohonu přední nápravy systém Bi-speed při maximálním úhlu natočení kol zrychlí pohon kol přední nápravy 1,6x a aktivuje přední uzávěrku. Zdroj foto - Milan Jedlička

Robotizovaná převodovka Powershift s funkcí automatického řazení

Zesílena je také převodovka, aby zvládla větší výkon traktoru. Motor spolupracuje s Powershift převodovkou s osmi stupni řazenými pod zátěží ve třech skupinách. Při volbě těchto skupin již netřeba zastavovat traktor, neboť převodovka je robotizovaná. Všechny její stupně umí pracovat v automatickém režimu řazení (u modelů MGX jen první tři), rozsah automatického řazení je zde velký, navíc je pomocí jednoho tlačítka možné nastavit citlivost řazení podle toho, zda traktor pracuje se zátěží nebo ne. Převodovku lze vybavit plazivými rychlostmi. Je více uzpůsobena do dopravy, rychlosti 40 km/h lze dosáhnout při 1670 ot/min. Ve srovnání s ostatními nejenže rychleji řadí, ale obsahuje i nové funkce. Na 7palcovém dotykovém terminálu uvnitř kabiny je možné zvolit rychlost řazení převodových stupňů. Na loketní opěrce je také možné volit reakci reverzace – jak rychle se má traktor rozjíždět.

Traktory M6002 převzaly od větších modelů již zmíněnou funkci Xpress restart. Při sundání nohy z brzdy se traktor sám plynule rozjede – jako kdyby obsluha páku reverzace přesunula z polohy neutrál do polohy jízda vpřed/vzad. Tento systém přijde vhod i v následující popsané modelové situaci: Pokud obsluha zvolí, na jaký rychlostní stupeň se má traktor rozjet (třeba na pátý), a převodovka bude řadit automaticky, při jízdě na rychlostní stupeň 8 může obsluha lehce sešlápnout pouze brzdový pedál a automaticky dojde k přeřazení na zvolený stupeň.

Traktor (M6 - uprostřed) může být osazen čelním nakladačem, jehož výrobcem poprvé není Kubota, nýbrž francouzská firma MX. Zdroj foto - Milan Jedlička
Traktor (M6 - uprostřed) může být osazen čelním nakladačem, jehož výrobcem poprvé není Kubota, nýbrž francouzská firma MX. Zdroj foto - Milan Jedlička

Traktor může být osazen čelním nakladačem, jehož výrobcem poprvé není Kubota, nýbrž francouzská firma MX. I tak byl zachován perfektní výhled z kabiny na čelní nakladač – to díky výložníku umístěnému blízko kabiny a v nízké pozici. Nakladač disponuje hydraulickým paralelogramem a umožňuje zdvih do čtyř metrů, přičemž nosnost v celém rozsahu je 2,8 tun. Hned na první pohled je patrná i robustnost samotného výložníku nakladače.

S multifunkčním joystickem a dotykovým terminálem

Rám kabiny se nijak neliší od ostatních traktorů Kubota. Kabina je odpružena mechanicky, vpředu dvěma silentbloky a vzadu tlumiči s pružinou. Přepracován byl její interiér, přesněji boční ovládací panel. Výdechy klimatizace/topení se nachází pouze na sloupku řízení. Přítomna je též nová loketní opěrka, na které lze jednoduše aktivovat systém Bi-speed. Pod krytem loketní opěrky se nachází tlačítka pro další nastavení, například tříbodového závěsu či citlivosti řazení automatického režimu převodovky. Dotykový terminál je ISOBUS kompatibilní, lze jej tedy využít i pro promítání obrazu z kamer a satelitní navádění.

 V loketní opěrce je integrován multifunkční joystick. Zdroj foto - Milan Jedlička
V loketní opěrce je integrován multifunkční joystick. Zdroj foto - Milan Jedlička

V loketní opěrce je integrován multifunkční joystick, jímž se ovládají řazení, reverzace, poloha tříbodového závěsu, aktivace automatického řazení, tempomat a otáčky A/B. Pouhým pohybem pákou vpřed, případně pomocí dvou tlačítek +/- lze zvolit převodový stupeň 1 až 8. K jednotlivým tlačítkům jsou přiřazeny symboly. Ovládání bylo celkově vylepšeno tak, aby vyhovovalo evropským požadavkům. Další tlačítka na loketní opěrce ovládají pohon přední nápravy v automatickém režimu, uzavírání diferenciálu, ramena závěsu, regulaci tříbodového závěsu a další. Poprvé se v traktoru Kubota objevuje bateriový spínač. Přítomen je i jednoduchý souvraťový management, který při zvednutí ramen závěsu na souvrati sníží otáčky motoru na takovou hodnotu, již si zvolí obsluha, a automaticky vypne/zapne pohon zadního vývodového hřídele v závislosti na poloze zadního závěsu.

Dotykový terminál je ISOBUS kompatibilní, lze jej tedy využít i pro promítání obrazu z kamer a satelitní navádění. Zdroj foto - Milan Jedlička
Dotykový terminál je ISOBUS kompatibilní, lze jej tedy využít i pro promítání obrazu z kamer a satelitní navádění. Zdroj foto - Milan Jedlička

Kubota M6-142 je uzpůsobena do náročného provozu. Aby obstála v těžkých polních podmínkách, je vyztužena od předního závěsu až po zadní portály. Jde o jeden z nejtěžších traktorů v této kategorii. Zesílen byl také zadní tříbodový závěs, který nyní nabízí nosnost sedm tun. Standardně je vybaven třemi hydraulickými okruhy, na přání může být instalován čtvrtý, volitelný je také závěsový systém Scharmüller s automatickou hubicí či etážovým závěsem. Hydraulický pohon s Load Sensing regulací (115 l/min) umožňuje připojení moderních zemědělských strojů.

Aby Kubota M6-142 obstála v těžkých polních podmínkách, je vyztužena od předního závěsu až po zadní portály. Zdroj foto - Milan Jedlička
Aby Kubota M6-142 obstála v těžkých polních podmínkách, je vyztužena od předního závěsu až po zadní portály. Zdroj foto - Milan Jedlička

Co se údržby traktoru týče, první na řadu přichází po 500 motohodinách údržba všech filtrů a výměna motorového oleje, po 1000 motohodinách výměna všech filtrů a olejů včetně seřízení ventilových vůlí. Údržba chladičů je snadná, lze je vytáhnout celé ven a vyfoukat.

Jak Kubota věří svým traktorům?

Charakteristika traktoru a popis jeho vlastností jasně naznačují, že je koncipován do provozu v těžkých podmínkách a uplatnitelný při těžších polních ppracích Ve srovnání s modely MGX je Kubota M6-142 robustnější a zvládne práci s moderními a na hydrauliku náročnými zemědělskými stroji. Schopnostmi se tedy přibližuje řadě M7, zachovává si však kompaktnější rozměry, díky kterým je snazší jak manévrování, tak případná práce s čelním nakladačem. Na menších až středně velkých farmách může zastat práci hlavního traktoru, ve větších zemědělských provozech je možné tento stroj zapojit do běžných polních prací i silniční dopravy, kde lze využít výhody převodovky. Na všechny tři výše zmíněné traktory je standardně poskytována tovární pětiletá záruka. Už jen to svědčí o tom, jak sama Kubota věří svým traktorům.