Dnes je 8.12. – svátek slaví Květoslava

Český třínápravový traktor PB 400 na podvozku Tatra

Zveřejněno: 4. 11. 2024

V dnešním článku si ukážeme, co se dá s podvozky slavné české značky Tatra dělat přímo v terénu. Například si můžete vytvořit úžasný a velmi originální traktor s pohonem šesti kol dle předlohy traktoru Fendt Trisix.

Český třínápravový tahač je impozantní, ale je na trhu pro taková vozidla místo?

Konstrukce, kterou vidíte na fotografiích a videích, je třínápravový traktor PB 400 od Josefa Dvořáka. Tvůrce traktoru provozuje Farmu Dvořák, kterou koupil v roce 1991. Na počátku své historie se farma nacházela v Čelkovicích u Tábora a měla přibližně 20 hektarů. Firma se v té době zaměřovala především na výrobu kovových zařízení a zemědělství bylo spíše okrajovou záležitostí.

Inženýr Josef Dvořák se již v 90. letech podílel na vývoji třínápravových traktorů a dalších zemědělských strojů. A to v podstatě dělá dodnes. V roce 2010 firmu převzal jeho syn, rovněž Josef Dvořák, který je zodpovědný za vývoj, výrobu a prodej zemědělské techniky. V současné době se Farma Dvořák nachází v Jeníčkově Lhotě u Tábora a obhospodařuje 1 300 hektarů zemědělské půdy.

Historie traktoru s pohonem šesti kol

Na počátku své zemědělské činnosti Ing. Josefu Dvořákovi chyběl traktor, který by táhl velké těžké stroje a neztrácel trakci v těžkém terénu. Ing. Dvořák ve vyjádření pro portál iDnes.cz uvedl, že motivací bylo zvýšení efektivity práce, protože klasické traktory se dvěma nápravami neměly dostatečnou trakci a neudržely pluh v potřebné hloubce. Odborníci z brněnské univerzity doporučili táborskému strojníkovi zatížit kola rovnoměrně a namontovat stejný rozměr pneumatik.

Tak se zrodil nápad na něco zcela nového, co dříve neexistovalo. Výsledkem je kompaktní, obratný a lehký třínápravový traktor s nezávislým zavěšením a vysokým výkonem motoru. Tahač se třemi poháněnými nápravami byl postaven na podvozku nákladního automobilu Tatra, jde však o natolik inovativní konstrukci, že Ing. Josef Dvořák získal na toto řešení patent.

Josef Dvořák s prvním produkčním traktorem Dvořák.
Josef Dvořák s prvním produkčním traktorem Dvořák.

„Udělal jsem asi 30 náčrtů, až jsem nakonec přišel s geniálním nápadem. Nakonec jsem vše navrhl a nakreslil ručně, bez použití jakékoli elektroniky“, řekl tvůrce třínápravového traktoru pro časopis Traction v roce 2015.

Ukázalo se, že hlavním problémem českého konstruktéra bylo rozložení váhy na přední a zadní nápravu. Ing. Josef Dvořák se proto rozhodl vybavit všech šest kol slavným vzduchovým odpružením Tatra. Toto řešení poskytuje vynikající jízdní komfort, vynikající přizpůsobení se terénu a neuvěřitelnou přilnavost. Další výhodou je možnost aktivně řídit zatížení náprav v terénu pomocí kompresoru stlačeného vzduchu.

Ještě v 90. letech se In. Josefu Dvořákovi podařilo postavit první funkční prototyp, který nazval PB 300. Vozidlo o výkonu 300 koní bylo postaveno na lehkém páteřovém rámu. Tahač měl převodovku a odpružení Tatra a motor dodala společnost Liaz.

Stavba prototypu zabrala českému inženýrovi pouhé tři měsíce, nutno však přiznat, že šlo především o podvozek s motorem, bez kabiny či specifické karoserie.

Chytrý český konstruktér Josef Dvořák získal patenty na tři odpružené nápravy kombinované se dvěma řízenými (přední a zadní). Tehdy se také podařilo najít partnery pro další rozvoj, i když odborníci byli spíše skeptičtí.

Prototyp traktoru PB 400

Testy v terénu ukázaly, že vozidlo toho umí opravdu hodně, a počet skeptiků se den ode dne snižoval. Další prototyp vznikal zhruba rok, ale šlo o mnohem propracovanější provedení – se specifickou kabinou, kapotou a zajímavě řešenými designovými blatníky. Vozidlo bylo vybaveno podobným motorem Liaz V8, ale s výkonem 400 koní. Vozidlo bylo veřejnosti představeno v roce 2002 a dodnes funguje na Farmě Dvořák.

Nejznámější model, PB 400 III, je prvním sériovým modelem. Jeho stavba zabrala konstruktérovi In. Josefu Dvořákovi ještě více času a poprvé byl představen v roce 2011 na Polním dni (Den Zemědělce v Kámeni).

Jak řekl český konstruktér Josef Dvořák v prohlášeních pro tisk, „museli jsme s prototypem v rámci testování ujet až 10 000 km a pro traktor to nebyl velký problém.“

Sériová verze je široká 2,5 metru, dokáže zrychlit až 80 km/h a váží přibližně 10 tun. V tomto případě u modelu PB 400 III byla zakoupena převodovka od ZF.

Jak jsme již uvedli, rodinná Farma Dvořák se na Táborsku rozkládá na ploše 1 300 hektarů půdy, která je oseta především pšenicí, ječmenem, řepkou a slunečnicí. Třínápravový traktor připraví celou plochu a následně půdu i zpracuje.

„PB 400 III odvede tu nejnáročnější práci, zejména tam, kde je potřeba výkon motoru a dostatečná trakce. Dokáže přenést výkon na půdu, odvede co hodně práce s poměrně nízkou spotřebou nafty“, popsal ing. Josef Dvořák v iDnes.cz.

Vymyslet unikátní stroj stálo českého konstruktéra roky bádání a spoustu peněz. I když se tomuto vozidlu mnoho lidí smálo, PB 400 ukazuje svou hodnotu na poli. V současné době je již traktor prozkoumán a testován.

Na účet třínápravového traktoru PB 400 bylo několik let ticho po pěšině a s největší pravděpodobností historie této konstrukce skončí u dvou prototypů a jednoho sériového tahače.

Fendt Trisix

Zařízení Josefa Dvořáka bylo prvním traktorem tohoto typu na světě. Teprve po prvních prezentacích prototypů PB 300 a PB 400 vznikl nejznámější třínápravový tahač Fendt Trisix.

Premiéra třínápravového traktoru Fendt Trisix v roce 2007 vyvolala širokou publicitu. Odborníci z německé společnosti uvedli, že jde o jasný pokrok u výkonných traktorů. Fendt Trisix měl být lepší než kloubové traktory v tom, že ponechává dvě paralelní koleje a také v tom, že se zvyšuje o 70 % kontaktu se zemí oproti standardním konstrukcím. Fendt Trisix navíc mohl jet rychlostí 65 km/h.

Pod kapotou se nacházel motor MAN o výkonu 540 koní o objemu 12,4 litru. Výkon z motoru byl přenášen přes jednoduchou rozdělovací převodovku na dvě převodovky Vario. Inovativní projekt z veletrhu Agritechnica 2007 nikdy nepřekročil fázi prototypu a byl jednou ze slepých uliček mechanizace.

Mnoho lidí, zejména v České republice, se domnívá, že Fendt byl silně ovlivněn designem Josefa Dvořáka, ale ve skutečnosti je to jen nepodložená spekulace fanoušků českého průmyslu.