50 let Kubota v Evropě. Akční nabídka modelů řad M5 a M5N.
Dnes je 13.12. – svátek slaví Lucie

Legendární DHáčko prošlo kompletní renovací

Zveřejněno: 5. 4. 2024

Rypadla ZTS DH 111, ZTS DH 112 a ZTS DH 113 vycházela konstrukčně z 60. let z licenční výroby Poclainů v Dubnici nad Váhom. Rypadla nové řady DH se poprvé představila živými ukázkami s prezentací přídavných zařízení na MSV v Brně v roce 1980. Pod zkratkou „DH” se skrývají slova diesel-hydraulický.

Stav rypadla ZTS DH 113 po renovaci.

Do renovace kolového rypadla se pustil Milan Ouda z Dambořic na Hodonínsku. Renovaci strojů má jako koníček, zábavu a současně jako odreagování od všedních problémů. Do první renovace, avšak motocyklu ČZ, se pustil už v 18 letech. „Pro motocykl jsem si jel až do Jaroměřic nad Rokytnou. Samozřejmě stav motocyklu odpovídal ceně a bylo třeba provést mnoho úprav. Nad renovací jsem strávil mnoho měsíců, než jsem motocykl dostal do původního stavu. Například pro zástěrku zadního kola jsem musel až do Mělníka. Motocykl stále vlastním a mám ho vystaven doma,“ vzpomíná Milan Ouda.

Rypadlo ZTS DH 113 vlastní již mnoho let, stroj mu zakoupil otec v obci Dolní Lhota ve Zlínském kraji. Tento konkrétní kus před revolucí vlastnil státní podnik, poté ho zakoupil majitel pracující v oblasti lesnictví a stroj používal převážně v lese. Z důvodu, že původní majitel si později zakoupil DH 112 kvůli průjezdnosti terénem, stroj odstavila nechal chátrat. „Od doby, kdy jsme ho pořídili, byl stále v provozu a pracoval na všech možných akcích a bez jakékoliv závady. Vydržel opravdu mnoho. Protože to byl můj první bagr, na kterém jsem se učil, rozhodl jsem se tento skvělý stroj zrenovovat. ZTS DH 113 je rok výroby 1980,“ upřesnil majitel.

Renovace trvala bezmála 12 měsíců s krátkými přestávkami. „Největší díl a zásluha patří šéf mechanikovi Danielu Urbanovi z Bošovic. Je to špičkový technik a mechanik. Bez něj by renovace určitě nedopadla tak skvěle,“ pochvaluje si spolupráci majitel. Rypadlo bylo potřeba zcela rozebrat až do posledního šroubku a ventilku. Každá část stroje prošla renovací a mnoho dílů bylo třeba opravit či nahradit. „Stroj bylo nejprve potřeba zcela umýt, vyčistit a odmastit. Dále bylo potřeba vše rozebrat a odvést na pískování. Opravdu každá část stroje tímto prošla. Muselo se vše prohlédnout, opravit, vyvařit, vybrousit a nalakovat. Dále byla provedena generální oprava motoru, hydrauliky, elektroinstalace. Bylo nutno procházet staré technické dokumentace a výkresy,“ upřesnil majitel a na otázku, co bylo na renovaci nejtěžší, odpověděl: „Při renovaci je asi nejtěžší dodržet potřebnou kvalitu opravy, kdy opět musím zmínit šéfmechanika Daniela Urbana, který je fandou do těchto starých strojů a bez jeho znalostí by renovace nikdy nedopadla tak výborně. Při renovaci je nejdůležitější dodržovat kvalitu a technologický postup prací. Náročné bylo lakování všech dílů, zde velice záleží na přípravě před lakováním.“

Rypadlo ZTS DH 113 před renovací.
Rypadlo ZTS DH 113 před renovací.

Podle majitele lze ještě nové díly na tento stroj sehnat v některých prodejnách v rámci České republiky. Hledání, telefonování a emailové komunikaci je ale potřeba věnovat mnoho hodin. DH 113 je prý kvalitním strojem již z výroby, a tak mnoho původních dílů lze renovovat či repasovat. „Renovovaný stroj je shodný s originálem po technické stránce. Zde bylo vše dodrženo ve srovnání s originálem,“ upřesnil majitel a k barevné odlišnosti vůči originálu dodal: „Stroj v originálním laku měl zbarvení modelu TY45.2. Nicméně jsem se rozhodl tento stroj přelakovat do žluto-šedé barvy, a to z důvodu, že novější typy ZTS DH 113 mají již tuto barvu. Všechny moje ostatní stroje, které vlastním, mají také tuto barvu. Prostě se mi líbí.“

Na rypadlo nečeká žádný odpočinek. „Všechny moje stroje vykonávají činnost, pro kterou byly určeny a musí si na sebe vydělat. Na jaře bude stroj začínat výkopem ve Velkých Hostěrádkách,“ uvedl majitel.